Aspect 45: Svenska teknikundret är redo för race
Ett svenskt ingenjörsmanifest. Stora ord – men nog tänjer Aspect 45 på gränserna för vad en segelbåt kan vara? Skippos reporter gör ett besök inför Gotland Runt-starten.
Kolfiber, kolfiber och åter kolfiber. I skrovet, toalettstolen, diskbänken – ja allt! Det är alltså en extremt viktoptimerad båt som Skippos reporter gästar inför starten. Under salongsbordet gömmer sig 13 kWh batterikapacitet som matar allt från spis till luftkonditionering. Inga kompromisser. Bara prestanda.
Frosseri i hydraulik
Det som först ser ut som en elegant cruiser visar sig alltså vara en elhydraulisk best när man kikar närmare. Sju kraftiga hydralkolvar styr skot, kick, köl, trimtabbar och mastens böjning. Ja, du läste rätt – masten böjs kontrollerat för att först spänna förstaget (med fyra tons tryck!) innan toppdelen börjar flexa.
Med en knapptryckning flyttas skotpunkten tvärs över båten. Slag tar tre sekunder. Gippar går på fem. Här behövs minsann inga grinders. Full kontroll oavsett storlek på besättningen.
El- och dieseldrift
Under durken döljer sig en specialbyggd hybridmotor, där elmotor och diesel jobbar i tandem. El för tyst glid i hamnar och diesel för långdistans. Elmotorn fungerar också som generator under gång. Tre timmar tyst körning med andra ord. Sedan växlar systemet automatiskt till dieseldrift.
Masten? Specialbyggd. Riggen? Egenkomponerade kolfibervant, tillverkade av 600 trådar som smälts ihop vid 130 grader. Däcksmattan? Inte limmad, utan infälld i däcket – flush och halksäker. Nedgångsluckan? Skärm. Jo, du kan styra hydrauliken därifrån också.
Upp till bevis
Black Lily är alltså byggd för att tänja gränser – i komfort, i teknologi och i fart. Nu är frågan – hur långt räcker allt detta i årets upplaga av Gotland Runt?
Se reportaget!