Nya Najad, design, hantverk och kvalitet

20100929-Najad-Thomas-Kjellberg-542-72_puff
Nya Najad, design, hantverk och kvalitet

20100929-Najad-Thomas-Kjellberg-542-72_puffDet har skrivits mycket om det nya ”dreamteam” som kommer att styra Najadvarvet. Vilket också tagits emot positivt av personal på varvet och agenter runt om i världen. Efter ett par turbulenta år ligger en förväntan i luften som märks i hela företaget. Men nu är det inte direktörerna som bygger båtar, det gör båtbyggarna på varvet. Yrkesmännen med fingertoppskänsla för kvalitet. De som personifierar själva begreppet ”Orustkvalitet”. En av dem är Thomas Kjellberg, den bäste av dem alla om man ska tro hans arbetskamrater. Hamnen fick en pratstund under en fikapaus.

Thomas är en av de hantverkare som har varit med att bygga upp Najads varumärke till internationell toppnivå. Med träteknisk utbildning till båtbyggare i Uddevalla i grunden började han på Najad för 24 år sedan. På den vägen är det.

20100929-Najad-Thomas-Kjellberg-1553-72

Hur många var ni på Najad då?
– Ett fyrtiotal tror jag men jag var ensam inredningssnickare. Vi byggde 8 båtar i en hall och 10 i en annan. Jag var med och byggde den sista 343:an, sedan blev det 360 och 390.

Vilken är din specialitet tycker du?
– Inredningen, det är bara träet i båten som jag jobbar med.

20100929-Najad-Thomas-Kjellberg-542-72

Hur viktig är träinredningen i en Najad?
– Det är det viktigaste av alltihop, det är därifrån vi bygger hela konceptet och det är väl därifrån begreppet Orustkvalitet kommer.

Gäller det även den nya generationen Najad, dom ser ju inte ut som de gamla båtarna?
– Det är samma stuk, kanske lite ljusare träslag. Lite mattare och lite mera vitmålat. Inte lika murrigt som förr men det är samma kvalitet. Det är ingen skillnad på träarbetet.

Vilket träslag är bäst att bygga i?
– Det är mahogny, det är lättarbetat och snyggt. Vi hade en del teak i början men det är ingen efterfrågan på det idag. Det är mest i durkar och på däck. I inredningen är det mahogny och jatoba som används i underdelar på skåpen. Ett mörkare träslag för att bryta av.

Hur många är ni som jobbar med inredningen i båtarna?
– Vi är tre lag, 10-12 personer i dagsläget.

20100929-Najad-Thomas-Kjellberg-1560-72

Om man jämför Najad med andra Orustbåtar, var står ni då?
– Vi ligger överst tror jag. Vi är väl dyrast också och man får vad man betalar för. Man ser det på detaljerna, det är lite rundare, det är inte de där vanliga raka skåpen utan lite mer svängda former. Även när du tittar bakom så ser du inte plast någonstans. Det kostar ju pengar men kunderna vill ha det så. Och de betalar för att få det så. Jämför du med många andra båtar så är det som natt och dag.

Kommer det att vara lika viktigt i framtiden?
– Ja det tror jag, det är vår nisch och den ska man nog inte ändra på. Vi kan ändra och anpassa efter kundens önskemål, hos oss kan han få det som han vill ha det. Kunden får ju betala för det men det gör han. Varje kund har sina önskemål och jag tror inte att det finns två Najader som är exakt lika. Hos de flesta andra kan du ju inte flytta ett skåp där eller en soffa där, det blir som båten ser ut, punkt slut.

–Om jag lägger ner en massa pengar på en båt så vill jag att den ska bli så som jag vill ha den. Som när man bygger ett hus. Det är ju lika mycket pengar.

Vad har hänt under tiden om du ser tillbaka på de 24 åren som du har varit här?
– Designen, där har hänt mycket. Skroven är modernare, mycket plattare nu. Förr var det en stor kölficka och kölen var ingjuten, den hänger utanpå nu med en stor bulb. Och med frihängande roder.

Om man ska segla jorden runt ska man göra det i en ny eller gammal Najad?
– Det är ingen skillnad om du tänker på säkerheten, allt är starkt och överdimensionerat men det går mycket snabbare nu. De är racers även om de är cruisingbåtar.

Berätta om ditt jobb.
– Jag bygger upp allt träarbete inne i båten. Vissa modeller har halvfärdiga skåp och i andra får man göra mycket på plats. Men allt ska anpassas, det ska vara tätt och exakt. Inga toleranser.

20100929-Najad-Thomas-Kjellberg-1562-72

Hur svårt är det, är det fråga om tid eller är det 24 års erfarenhet som avgör?
– Både och, det tar längre tid att vara noggrann än slarvig men det är klart att det har med erfarenhet att göra. Du måste veta hur du ska få till det, det ska räcka att såga en gång istället för 15. Några små knep har man väl lärt sig under åren.

Du har aldrig funderat på att bygga en båt själv för egen del?
– Nej det är för mycket pengar att ligga ute med.

Eller att restaurera en gammal träbåt till mint condition?
– Nej jag har nog inte tålamod till det, med en träbåt. Det får allt vara plast i så fall.

Vad tror du om Najads framtid?
– Det känns positivt nu, det har varit ett par tuffa år när man inte har vetat hur det kommer att gå. Det gick väldigt fort, det anställdes mycket folk och vi byggde många nya båtmodeller. Lite för många kanske. Sedan sprack den finansiella bubblan och då gick det fort åt andra hållet. Visst har man varit orolig men nu har de ju börjat sälja båtar igen så det känns bra. Det är fortfarande lågkonjunktur men inte värre än på de andra varven. Två kappseglare i toppen är nog bra och de där killarna verkar kunna sin grej. Och de har ju ett enormt nätverk.

Najad_g3k60hsd

Vad tycker du om den nya designen?
– Den är snygg tycker jag, jag gillar när det är lite ljusare och inte för murrigt. Lite modernare.

Hur många inredningar gör du om året?
– Oj, det vet jag inte, det är ju olika modeller, men en snittbåt håller jag väl på med 4-5 veckor. Men den stora 57an tar mycket längre tid. Man kan väl säga att det går tre snittbåtar på en 57-fotare. Vi ska väl bygga runt 80 båtar om året.

Seglar du själv?
– Jag har gjort och då har jag mest hyrt båt. Mindre båtar har jag seglat, Laser och andra jollar. Nu åker jag mest motorbåt, jag har en Coronet 31. När jag hinner. Annars är det som för de flesta, trädgårdsarbete och annat. En hel del skidåkning på vintern. Fritiden går ganska fort.