Laga sprickor och repor i båtens gelcoat – och måla om skrov och däck
Del 4. Rubriken ovan sammanfattar precis vad detta avsnitt handlar om. En delsträcka i renoveringen där grundarbetet är helt avgörande och där själva lackeringsjobbet verkligen kräver sin man eller kvinna. Häng med!
Nej, vi kör inte med några förskönande omskrivningar. Att slipa ner repor, sprickor och andra skavanker i gelcoaten är helt sonika ett skitjobb där genvägar, slarv och tappade sugar är förödande för slutresultatet.
”Dugligt med plus i kanten”
Med detta i åtanke ger sig Skippos Claes Olivecrona i kast med sagda slavarbete och se – nog blir resultatet ”dugligt” och kanske mer därtill. Men så finns det också passager på vägen som kunde ha gjorts bättre.
Det är här som Mekonomen Vinsta Bilservice AB kommer in i bilden. Ett företag i Vällingby som kan sin sak när det gäller lackering i sin unika och egenhändigt konstruerade lackbox på hela 12 x 6 meter.
Inte nog med att de kan lacka med den äran. De kan också släta över ovan nämnda passager där Olivecronas motivation och handlag inte riktigt nådde hela vägen fram. Vid slipning finns det några grundregler som är värda att ta fasta på:
Sprutlackering är ett jobb som de allra flesta med fördel överlåter till en fackman.
Slipa ned skadan hela vägen ned till glasfibern – inga halvmesyrer. Använd vinkelslip och övergå till planslip för att avsluta med slipkloss med sandpapper. Bygg sedan upp med polyesterplast och glasfiberväv. Återgå sedan till det digra slipningsarbetet igen.
Serie: Fynd eller fiasko
Se hela serien här!-
Skippo kunskap
Fynd eller fiasko? Skippo renoverar en riktig klassiker!
Del 1. Var det egentligen ett så jäkla smart köp? Eller förresten, det spelar ju ingen roll nu när tärningen är kastad….
-
Skippo kunskap
Renovering – båten strippas för att byggas ihop på nytt
Del 2. Ut med det gamla. In med det nya. Däremellan ska här minsann lagas plastskador, sprickor och skavanker. Ingen tid att…
-
Skippo kunskap
Renovering – ut med allt vad fukt och vatten heter!
Del 3. Båtar och vatten hör som bekant ihop – så länge det senare håller sig på utsidan. Här ska vikt sparas…
-
Skippo kunskap
Renovering – konsten att plocka upp båtprojekt efter en tappad sug
Del 5. Stålkvinnor och dito män med oceaner av tid kan scrolla vidare. Här handlar det om hur vi andra kan tappa…
-
Skippo kunskap
Vi monterar ny avbärarlist på en gammal båt
Del 6. Det finns såväl mjuka varianter som hårda och i detta fall väljer vi det senare. Oavsett val så gör en…
-
Skippo kunskap
Bygga styrkonsol – expertens bästa tips gällande form och funktion
Del 7. Hur bygger man en bra styrkonsol? Vad är viktigt att tänka på vid utformningen? Hur undviker man de klassiska fallgroparna?…
-
Skippo kunskap
Så bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…
-
Skippo kunskap
Installera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskap
Installera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskap
Installera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskap
Litiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskap
Uppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskap
Så styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskap
Nytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskap
Förvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
Förr eller senare – oftast senare – kommer man fram till momentet lackning. Ett jobb som de allra flesta med fördel överlåter till en fackman. Här gäller det att ytorna är ordentligt rengjorda innan man går på med lacksprutan. Var noggrann med torktider, temperaturer och luftfuktighet. Samt allt annat som man kan läsa sig till på burken.
Andra har också läst:
Nu börjar det roliga
När så momenten slipa, reparera, lappa och lacka är avklarade är det dags att sätta ihop båten igen. Något som Skippo återkommer till i del 5.
Se videon!