Skippo testar

Viggo C8.1: Fortfarande kungen av snabba hyttbåtar

Sextio helt odramatiska knop. Det vore att överdriva men i dessa farter är Viggo C8.1 ändå förvånansvärt stabil. Se testen!

”Ett kraftpaket på steroider” och ett sjövilt fartmonster. Klyschorna haglade verkligen när Viggo C8 premiärvisades för tio år sedan. När vi nu testar uppföljaren så börjar förrådet av superlativ att sina.

Klart är dock att Viggo C8.1, som den heter, är ett kraftpaket med sin gedigna konstruktion i aluminium samt herrejösses-motor i kombination. Med 400 hästar från Mercury ger Skippos båda utsända testförare den nya modellen en ordentlig genomkörare i farter ända upp till 60 knop.

”Fortfarande herren på täppan”

– Och ja, det här är fortfarande herren på täppan i åttametersklassen, konstaterar Gustav Morin medan han hittar den optimala balansen med trimfunktionen.

Viggo C8.1 är rå i aluminium – utan lull-lull och plastiga detaljer. Ingen kromad yta som ska låtsas vara något annat. Här handlar det om funktion, fart och finish. Och det märks.

– Det är lite av en befrielse att de inte har putsat upp allt till oigenkännlighet. Aluminium ska få vara aluminium, konstaterar Claes.

”Bättre överblick”

Frontluckan – en gång hyttbåtarnas snackis – är kvar, men fokus har flyttats till en ny förarplats med bättre överblick, rakare instrumentpanel och plats för större skärmar (upp till 16 tum). Dessutom: dubbla telefonhållare, kylskåp i rätt höjd, laddfack med USB och förbättrad eldragning som faktiskt imponerar.

Med en Mercury V10 på 400 hk dundrar båten upp i 60 knop – utan att bli stökig. Skrovet balanserar högt, vilket ger låg förbrukning och vass gång även i sjö.

– Vi ligger i 40 knop och drog lika lite som andra båtar gör i 30. Det är imponerande, säger Claes.

De nya och kraftigt dimensionerade trimplanen med dubbla kolvar gör skillnad – särskilt i grov sjö. Tack vare deras placering långt ut mot sidorna är det enklare att trimma in båten för både komfort och prestanda.

Komfort och finesser

Det är inte bara föraren som får sitt. Passageraren har egen navigationsskärm, och både förare och gast får sätesvärme – i två steg. Gott så. Nytt är också solcellsladdade ventilationsfläktar som vädrar ut fukten när båten ligger still.

Och ja, det finns ett fikabord. Men Gustav är inte odelat positiv:

– Det är lite Böda Camping över bordet. När man är på sjön ska man inte hålla på med massa handgrepp med möblemang men väl i ordning och för en kvällsdrink funkar det.

Plumpar i testprotokollet? Jo, för all del. Elkablarna i vissa stuvutrymmen är lite exponerade, och knäet riskerar att slå i reglagepanelen vid på- och avstigning från stolen. Inget dealbreaker – men på en båt för över två miljoner kronor förväntar man sig mer.

”Inte för alla”

Viggo C8.1 är inte för alla. Det är en båt för dig som vill ha maxad prestanda, kvalitet rakt igenom och som inte ryggar för ett saftigt prislapp. Men får du chansen att köra den – gör det.

– Det är som en sportbil i sjön. En tung, genomarbetad och sanslöst rolig sportbil, avslutar Claes Olivecrona.

Reporter

Reporter och video