Viggo C11 Cruiser: Från fartmonster till eldrivet snålåk
En hedervärd satsning och en ögonöppnare för alla som tvivlar på eldrift till sjöss. Så kan denna buller-, vibrations- och avgasfria test sammanfattas. Skippo kastar loss med nya Viggo C11 Cruiser!
Det är som att poletten äntligen har trillat ner. Eller åtminstone – som att Viggo gör det som alla innerst inne vet är det enda raka. Att kombinera modern teknologi med gammal hederlig skrovdesign. I Viggo C11 Cruiser är känslan av att åka en salongsbåt från fornstora dagar inte långt borta.
Modern Petterssonbåt
Men vi ska ta det ifrån början. Eller närmare bestämt – vi ska ta det ifrån det att tillverkaren började fundera på hur en eldriven motorbåt med acceptabel räckvidd skulle se ut? Svaret fann man i backspegeln och i den legendariska båtkonstruktören C G Petterssons storhetstid. En tid då det var långa och smala skrov som gällde.
Andra har också läst:
Minimala svall – minimal energiåtgång
C11 Cruiser är sålunda ingen snabb motorbåt för planing och höga farter. Den är byggd för låg eller medelhastighet i trakterna kring 8 –12 knop med allt av det innebär av effektiv, avgasfri och näst intill ljudlös framfart. Det är i detta fartregister som båten fullkomligen briljerar med sin stabilitet i kombination med förmåga att skära genom vågorna utan att lämna svall. Storleken på svallen efter en båt är som bekant ett direkt mått på hur mycket energi det går åt att driva den framåt.
Till detta kommer en flygande och smått surrealistisk känsla – hur deplacerande denna båt än må vara. Något som kan förklaras med den tystnaden i kombination hur snabbt öar, kobbar och skär ändå sveper förbi.
Omdömen
Under det hårda skalet…
Känslan av salongsbåt återfinns för övrigt lite här och var. Inte minst i salongen med soffor längs sidorna och ett bord som kan bli middagsplats för åtta. Till detta kommer ljuddämpande material i väggar och tak samt som bidrar till den ombonade känslan.
Viggo C11 Cruiser är ett jättekliv i utvecklingen av eldrift till sjöss och ett bevis på att man inte måste åka i snigelfart eller foila (bärplana) för att få en acceptabel räckvidd.
Under motorkåpan döljer sig en 60 kW elmotor från danska EPT Technologies — standard i elversionen. För den som vill ha längre räckvidd finns en så kallad range-extender: en dieselgenerator som kan ladda batterierna under gång. Det kombinerar den tysta, utsläppsfria eldriften med tryggheten att kunna fortsätta även om landström saknas.
Med batteripaket på 122 kWh (i Long Range-version) och eldrift kan man enligt tillverkaren nå upp till cirka 80 nautiska mil vid 8 knop och cirka 40 sjömil vid 12 knop. Därtill klarar båten att drivas med dieselgenerator när batterierna är tomma — med en förbrukning på omkring 0,5 liter per distans vid ca 8–12 knop.
Lär av de gamla mästarna!
Mest av allt är Viggo C11 Cruiser ett jättekliv i utvecklingen av eldrift till sjöss och ett bevis på att man inte måste åka i snigelfart alternativt foila (bärplana) för att få en acceptabel räckvidd. Istället kan man bara slänga en blick i backspegeln och lära av de gamla legendariska konstruktörerna i fritidsbåtens ungdom som verkligen kunde konsten att skapa effektiva skrov.
Se testen!










