Skippo testar

Targa 27.2 OB: Hyttbåt med nerverna på utsidan

”Vafalls? Utombordare på en Targa? Nej vet någon vad – det är ju precis fel det! Fast de är klart – utombordare har ju sina fördelar…” Se testen!

Ungefär så lät den inre dialogen när skandalen/genidraget var ett faktum. Att släppa en Targa med dubbla utombordare. Resultatet av en svårartad identitetskris? Eller är det månne det enda raka i tider då utombordare tar över allt mer?

Identitetskris?

Oavsett vad så är det som att Targa 27.2 OB (Outboard) befinner sig i två världar samtidigt. Å ena sidan med samma trygga inbyggda pondus som vi är vana vid. Men också med en ny karaktär. Under testkörningen sköt 27.2 OB upp ur vattnet, lyfte lätt över fjärdarna och svarade med ett temperament som ingen förknippar med hyttbåt. Motstyrning och svängar gav plötsligt sportbåtsvibbar.

Med 2 x 300 hästkrafter i baken når vi en toppfart på i sammanhanget osannolika 46 knop. Marschfarten kring 26–30 knop är en sweet spot där förbrukningen ligger på cirka 2,4–2,7 liter per sjömil – rimligt för klassen men ändå klart törstigare än en inombordardiesel, som ofta ligger 30–40 procent lägre.

”Aerodynamisk katastrof”

Med farten kommer också kompromisserna. Över 30 knop märks att den kiosk-aktiga överbyggnaden skapar luftmotstånd – som att putta en vägg genom vinden. ”En aerodynamisk katastrof”, konstaterar undertecknad i det filmade testet. Samtidigt är ljudnivån föredömligt låg. Med motorerna på utsidan hörs mest ett behagligt sus.

Håller stilen

Temperamentet till trots är det mesta sig likt ombord. Breda gångbord, tre rejäla dörrar och ett påkostat snickeri förankrar båten i Targa-traditionen. Invändigt finns en dubbelsäng, en extra kojsida och gott om smart stuv.

Toaletten är ovanligt stor för en 27-fotare – till och med ståhöjd (för den kortväxte reportern 1,76 meter i strumplästen) och dusch. Pentryt är litet men tillräckligt för helgutflykten. Det enda man får leva utan är en rejäl badbrygga – utombordarna tar platsen. Och visst, värmen i en dieselbåt saknas, här krävs separat värmare.

Förklädd arbetshäst

Hur sammanfatta detta då? Vad är egentligen Targa 27.2 OB? En arbetshäst som klätt sig i sportbåtens kostym? En hyttbåt med ovanligt hett temperament?. Ja, någonting ditåt.

Föga förnuftig

Det förnuftiga är utan tvekan att bestycka Targa 27.2 med en inombordardiesel. Men vem vill vara förnuftig?

Båttestare