Skippo testar

Saxdor 270 GTO – fräck dagtursracer med (för) höga ambitioner

Negativ stäv, ventilerat skrov och så tilläggsnamnet GTO. Saxdor 270 har utan tvivel en sportig framtoning. Frågan är bara om man kanske vill för mycket? Se testen!

Vafalls redaktörn? Menar han att det skulle vara något fel på att ha höga ambitioner? Neej, vet han vad…

Fast ibland blir det ändå tydligt att ”less is more”. Som i Saxdor 270 GTO till exempel. En båt som hade mått bra av att bara få vara den tuffa dagtursracer med övernattningsmöjlighet som den är. Inte försöka vara alla till lags med matbord, wetbar/pentry, toalett, två handfat(!), och annat som får den att kännas övermöblerad – för att inte säga på gränsen till plottrig.

Som väl är kan båten beställas utan mycket av detta. Något som Skippos utsände båttestare hade uppskattat denna soliga dag då Saxdor 270 GTO visar sig vara en mycket potent båt i övrigt. Vi stänger gnällkontot med en önskan om att botten hade varit rengjord inför testen. Något som hade gjort underverk för prestandan.

Med Mercurys V8 (300 hästkrafter) kommer vi ändå upp i 40 pigga (nåja) knop och kan glädja oss åt ett föredömligt uppträdande även när båten provoceras. Wobblingar, kast, hugg och sladdar uteblir även om man är aldrig så yvig med ratt och reglage.

Boendet, eller ruffen om man så vill, överraskar genom att vara förvånansvärt rymlig, ljus och fräsch. Ut med handfatet och toaletten bara så är vi snubblande nära en fullpoängare för en båt av den här kalibern. Likaså håller de utvändiga utrymmena duglig klass där solbädden i fören först verkar se ut att vara snålt tilltagen för vuxna personer. Men som visar sig funka alldeles utmärkt.

Att vi sedan tvingas gå helt och hållet på tillverkarens uppgifter när det gäller fart- och förbrukningssiffror (på grund av den beväxta botten under testtillfället) låter vi gå för den här gången.

Förbrukning (med Mercury V8 300 hk):
8 knop – 2,16 liter/sjömil
22 knop – 1,59 liter/sjömil
25,6 knop – 1,55 liter/sjömil
28,6 knop – 1,50 liter/sjömil
31,1 knop – 1,60 liter/sjömil
43,5 knop (maxfart) – 2,09 liter/sjömil