Saxdor 460 GTC – knackar på dörren till finrummet

Med sina 14 meter och sina 3 x 400 hästkrafter övertar nya hyttbåten Saxdor 460 GTC tronen som modellflottans nya stolta flaggskepp. Premiär i januari 2026.

Saxdor460GTC_inledning
Nya Saxdor 460 GTC är inte bara störst och starkast i modellflottan utan tar också ett rejält kliv in i premiumsegmentet.

Informationen är knapphändig. Klart är ändå att Saxdor 460 GTC som nu håller på ta form i företagets nya produktionsanläggning i Larsmo, Finland, blir den första och hittills största modellen ut i en ny serie. Därtill utlovas ett rejält kliv in i premiumsegmentet.

Sin vana trogen satsar man på ”distinkt design, smarta utrymmeslösningar och sportig prestanda”. Vidare ska den skyddande och året-runt-anpassade hytten kunna öppnas upp för en ”naturlig flödeskänsla från för till akter, samtidigt som proportioner och siluett förfinats”.

Stora ord

Så långt tillverkarens egna ord. Även om Saxdor ännu inte har avslöjat tekniska data, motoralternativ eller specifika prestandasiffror för 460 GTC, pekar varvet tydligt ut vilka grundstenar modellen bygger på. Det handlar om tre begrepp som återkommer i nästan varje lansering från företaget: design, ytoptimering och prestanda.

I 460 GTC uppges dessa ingredienser ha ”förädlats för en större båtklass”. Vad det innebär i praktiken? Lite diffust än så länge. Pressmaterialet lyfter främst fram den stängda hytten som ska vara anpassad för helårsbruk – en signal om att Saxdor vill konkurrera i det nordeuropeiska segment där väderskydd och vinteranpassning är avgörande. Vidare betonas att hela överbyggnaden kan ”öppnas sömlöst mot omgivningen”, vilket antyder stora skjutpartier eller flexibla dörr-/fönsterlösningar.

”Fritt flöde från för till akter”

Den här typen av flexibilitet har varit ett kännetecken även på varvets mindre modeller, där Saxdor ofta skördat beröm för att skapa ovanligt stora sociala ytor i förhållande till längd. 460 GTC ska alltså följa samma filosofi, med ett fritt flöde från fören via hytten och ut på akterdäck.

Den kanske mest intressanta detaljen i pressmaterialet är betoningen på ökad komfort och ”generous living areas”. Det är ett tydligt tecken på att Saxdor vill kliva bort från varumärkesbilden som sportig ”value-for-money”-byggare och in i ett premiumsegment där köpare förväntar sig längre vistelsetid ombord, fler bekvämligheter och bättre materialkvalitet.

Även om inga siffror om hytter, layout eller tankvolymer presenteras ännu, är det tydligt att 460 GTC ska vara mer än en dagstursracer.

Femtio friska knop

När det kommer till siffror som topp-, marschfart, beräknad förbrukning, tankvolym och annat får vi ge oss till tåls. Priset för det nya flaggskeppet beräknas hamna i trakterna kring 650 000 euro. Med 3 x 400 hästkrafter där bak torde man kunna räkna med en toppfart i trakterna kring 50 knop.

Om 460 GTC verkligen är ett steg in i premiumsegmentet – eller bara ett upp i storlek – återstår också att se när Skippo återkommer med en test.