Loxo 40 – högeffektiv motorbåt på extremt kappseglingsskrov
Det franska varvet Pogo Structures, som kan sin sak när det gäller riktigt snabba segelbåtar, tar nu nästa steg inom motorbåtsvärlden med Loxo 40.

Ultralätt konstruktion och minimalt motstånd i vattnet. Det är som bekant själva grunden för att skapa en riktigt snabb segelbåt vilket förstås går hand i hand med att skapa en lika energisnål motorbåt.
Andra har också läst:
Låg förbrukning
På den vägen är det när Pogo Structures nu släpper sin andra motordrivna båt som en uppföljare till Loxo 32. Vi talar alltså om en motorbåt som glider fram på bara en bråkdel av bränsleförbrukningen hos traditionella planande båtar i jämförbar storlek i samma fart.
När Skippo testade Loxo 32 redan i augusti 2018 blev det tydligt att något nytt var på gång. Den såg ut som en segelbåt utan mast – och det var ingen slump. Konstruktionen, med smal för, låg vikt och lång vattenlinje, bygger på samma principer som en modern kappseglare. Allt för att minska friktionen och därmed behovet av stora motorer och höga varvtal.

”Längre räckvidd, mer plats och högre komfort”
Loxo 40 bygger vidare på samma tema men med längre räckvidd, mer plats och högre komfort om man får tro Pogo Structures. Medan Loxo 32 var en lättdriven daycruiser för två, är Loxo 40 en långfärdsbåt för familjen eller det äventyrslystna paret. Trots sin storlek och rymd ska Loxo 40 enligt tillverkaren kunna köras i 12–15 knop med en bränsleförbrukning som många mindre motorbåtar bara kan drömma om.
Samtidigt visar Pogo Structures att hållbarhet i båtbranschen inte nödvändigtvis kräver batterier och solpaneler – ibland räcker det med smart formgivning, låg vikt och hydrodynamisk effektivitet.