Hwila 25 – svenskt smycke med otroliga detaljer

Vi skulle gärna höja drivlinan hela vägen upp till rubriken men känner ändå att detaljerna på denna svenska skönhet drar ändå lite mer. 

Inspirationen för Hwila 25 sägs i mångt och mycket ha hämtats från Ivar Kreugers yacht M/Y Loris från 1913 och designen är en hyllning till svensk båtbyggartradition.

Samtidigt ska Hwilan vara optimerad efter den mest moderna av målbilder – att förbruka lite energi.

Hwila lanserade sin första version för omkring tio år sen men har nu fått ny energi i form av nya ägare och de verkar verkligen ha tagit denna vackra skapelse till nästa nivå.

 

Ett bord som fälls upp ur durken och en badstege som fälls ut ur skrovsidan är några av de mest spektakulära detaljerna. Men även i mindre delar av däcksutrustningen syns det tydligt att någon med stor passion för projektet letat ordentligt och hittat rätt när det gäller detaljer.

Toppfarten är satt till 14,9 festliga knop.

Hwila 25 har tidigare bara funnits med bensindrift genom en utombordare som gömts undan väl. Det är en enkel och relativt billig lösning. Men det som utan tvivel är mest intressant och som gör båttypen mest rättvisa är vad som just nu är i slutet på sin testfast – eldrift!

Skrovet är halvplanande och mest effektivt i farter under vattenlinjens längd. Men till skillnad från de flesta snipor, som ligger nära att jämföra med, så klarar också Hwila 25 lite högre farter. Närmare bestämt 14,9 knop – av någon festlig anledning.

Precis som med detaljarbetet har man inte nöjt sig med att gå minsta motstånds väg. Man har alltså inte hängt på en hyllvara i form av en vanlig el-utombordare.

Istället har man låtit norska elektrifieringsföretaget Seadrive sätta tänderna i Hwilan. Resultat sägs vara en tystlåten och effektiv båt med otroliga manöveregenskaper. Mer om det i en senare artikel.

Hwila 25

Längd: 7,45 m
Bredd: 1,95 m
Vikt: 900 kg (inkl utombordare)
Motor: El-inombordare eller bensinutombordare
Toppfart: 9-14,9 knop
Mer info: www.hwila25.se