Hallberg Rassy 69 – vad får man för 71 miljoner kronor?

Uppdraget – att testa Hallberg-Rassys allra stoltaste bygge någonsin. En pjäs på 22,22 meter, 46,5 ton och med en prislapp på 71 miljoner kronor. Vi tar ett snack med Skippos utsände båttestare.

HR-69-test-Claes
Skippo har som första media testat det stolta Orust-varvets största bygge någonsin. Nå Claes Olivecrona – vad har du att säga?

En helt makalös, surrealistisk och på många sätt helt osannolik upplevelse? Eller kanske bara ännu en dag på jobbet? Det är frågan vi ställer till Skippos Claes Olivecrona som har bjudit upp självaste Hallberg Rassy 69 till en dans på havet.

Vad sägs?

– Det var en bra dag på jobbet. Omtumlande på flera sätt. Inte bara båten i sig utan hela grejen att segla båtar av lite mer generösa mått. Jag säger båtar i plural för tidigare i veckan testade jag ju också nya Arcona 50. En del tycker dock, lite överdrivet, att man skulle förmånsbeskattas för att man har det här jobbet men då ser man inte att det är just ett jobb. Ett jobb med krav på prestation och där en försvinnande liten det av arbetstiden går ut på att njuta av segling.

Claes fortsätter:

– Det släpps ju ganska få svensktillverkade båtar övertaget nu för tiden och så kommer det här. Det – kanske mer än något annat – är verkligen kul.

Varthän gick seglatsen?

– Vi stack från hemmahamnen i Ellös på Orust på sena eftermiddagen rakt ut mot horisonten. Sedan vände vi och hittade en natthamn, en fin vik inne i Gullmarsfjorden och kom tillbaks till Ellös ganska precis 24 timmar senare.

Och nu – en noggrann analys av seglingsegenskaperna tack.

– Haha, nej det får vänta tills vi publicerar testen. Jag kan dock berätta att jag alltid har haft ett ansträngt förhållande till rullmaster och här fick jag ytterligare erfarenheter. Om de var positiva eller negativa avslöjar jag också senare i testen.

Men något kan vi väl få?

– Det är komfortabel segling och Hallberg Rassy 69 betar av sjömil i rask takt. Hade vi haft ytterligare 24 timmar på oss och hållit kursen ut mot havet så hade vi hunnit till Skottland på den tiden.

Och boendet?

– Samma där, väldigt komfortabelt med finesser som jag inte har hört talas om tidigare. Förutom självklarheter som disk-, tvättmaskin, barskåp, nedsänkt TV och sådant så fanns här kokhett vatten direkt i kranen. Man behöver alltså inte tänka på att ta med sig en tryck-kokare innan man kastar loss.

Mer?

– Ja, det finns mycket. Vad sägs om en watermaker som producerar 400 liter färskvatten i timmen. Eldragningar och elskåp är naturligtvis väl dolda men som ser ut att vara dimensionerade för en rymdstation när de blottläggs.

Men inte mycket till camping och ruffkänsla?

– Vad menar du?

Jag menar att man knappast behöver längta hem till ”en riktig säng” om man säger så.

– Nej, eller nja. Det är ju rymligt och så men båtar, oavsett storlek, är alltid begränsade utrymmen. Jag kan väl säga att det känns som att vara i en riktigt lyxig sportstuga ungefär.

Inga grundsmällar eller andra skandaler under testen?

– Nja, jag slog huvudet i doghouset vid ett tillfälle på väg ner till salongen. Det var en rejäl smäll och jag fick Skippos logga i kepsen präglat i pannan som ett litet minne, avslutar Claes Olivecrona.

Se testen som publiceras inom kort!