Ett ponton-monster och en arbetsbåt i ordets rätta bemärkelse? Ja förvisso. Nog har Max 108 allt som skapar en riktig grovis till sjöss och mer därtill. Men det är inte det som är grejen. Förarpositionen är mittplacerad, hög och med närmast panoramasikt – något som inte bara ger kaptenen en kunglig utsikt utan också en trygghet under manövrar i trånga hamnar. Reflexfria, framåtlutande fönsterrutor gör sitt till. En mäktig känsla dominerar tillvaron ombord.
Här är det sålunda stabil gång och bärigt uppträdande som gäller. Inga överraskningar tills man får för sig att lägga om ratten i det högre fartregistret. Detta är knappast båtens paradgren då svängradien är enorm och mer därtill. Bättre då när det kommer till finmanövrering i hamnar där de båda utombordarna med stort mellanrum kommer till sin rätt.
För det var just det – längst bak sitter det dubbla Yamahamotorer på 450 hk vardera. Allt sammantaget 900 pigga höstgrafter med andra ord som gladeligen puttar upp ekipaget i 45 knop. Vid 25 knop landar bränsleförbrukningen på cirka 3,8 liter per sjömil. Det kan låta saftigt, men i relation till liknande båtar – exempelvis lyxiga aluminiumcruisers med tre motorer – är Max 108 faktiskt snål. Invändigt är det enkelt, rakt och praktiskt men också flexibelt.