Max 108 – rå arbetskatamaran i kunglig kostym
Låt inte skenet bedra. Denna till synes råa och renodlade arbetsbåt på dubbla pontoner är i mångt och mycket den bekvämaste fritidsbåt man kan tänka sig. Max 108 var namnet. Se testen!
Ett ponton-monster och en arbetsbåt i ordets rätta bemärkelse? Ja förvisso – nog har Max 108 allt som skapar en riktig grovis till sjöss och mer därtill. Men det är inte det som är grejen.
”Som en Bentley”
– Det här är inte en vanlig pontonbåt. Den är som att sätta sig bakom ratten i en flytande Bentley, säger Skippos Elias Johansson Rimmsby medan han trycker ner gasreglaget och skjuter fram båten i över 40 knop.
Högt läge och full kontroll
Förarpositionen är mittplacerad, hög och med närmast panoramasikt – något som inte bara ger kaptenen en kunglig utsikt utan också en trygghet under manövrar i trånga hamnar. Reflexfria, framåtlutande fönsterrutor gör sitt till. En mäktig känsla dominerar tillvaron ombord.
– Det är noll planingströskel. Bara tryck och glid upp, tyst som en skuggfigur.
Stopp! Innan du avfärdar Max 108 som en grå, rå och renodlad arbetsbåt så ge den en chans då dess mjukare värden imponerar. Se testen!
Här är det sålunda stabil gång och bärigt uppträdande som gäller. Inga överraskningar tills man får för sig att lägga om ratten i det högre fartregistret. Detta är knappast båtens paradgren då svängradien är enorm och mer därtill. Bättre då när det kommer till finmanövrering i hamnar där de båda utombordarna med stort mellanrum kommer till sin rätt.
900 pigga hästkrafter
För det var just det – längst bak sitter det dubbla Yamahamotorer på 450 hk vardera. Allt sammantaget 900 pigga höstgrafter med andra ord som gladeligen puttar upp ekipaget i 45 knop. Vid 25 knop landar bränsleförbrukningen på cirka 3,8 liter per sjömil. Det kan låta saftigt, men i relation till liknande båtar – exempelvis lyxiga aluminiumcruisers med tre motorer – är Max 108 faktiskt snål.
Sparsmakad inredning
Invändigt är det enkelt, rakt och praktiskt men också flexibelt. Vad sägs om en annan typ av bogramp? Eller varför inte en större hytt, längre bänkar, fler sittplatser – allt är möjligt genom en nära dialog mellan beställaren och tillverkaren. Även elförsörjningen är genomtänkt: 3,8 kWh batterikapacitet räcker gott till mikrovågsugn och induktionshäll utan att landström behöver tillkopplas.
”Brutal i sin råa potential”
Max 108 är med andra ord en båt som utmanar kategorierna. Den är brutal i sin råa potential men elegant i uppförande. Den rymmer yrkets krav men bär på fritidsbåtens själ. Hur hälften av varvets kunder kunde vara privatpersoner var en gåta innan vi kastade loss.
Nu fattar vi. Se testen!