Yamaha 350 hk V6 – ny satsning på lägre vikt per hästkraft

Ett adrenalinpumpande kraftpaket – så långt tillverkarens egna ord. Men framför allt är Yamahas nya V6:a på 350 hästkrafter en satsning på ett förbättrat på vikt/effektförhållande.

En naturlig del av utvecklingen om man frågar Yamaha. En utveckling som ganska ensidigt har gått mot allt större, tyngre och starkare motorer. I allt detta såg man dock ett behov av en motor som kunde täcka upp luckan mellan deras 300- och 375 hästare.

”Mer krut”

– Vi har förvisso haft en 350 hästare i modellprogrammet tidigare men den innebar också ett stort kliv uppåt när det gällde mått och vikt. Den nya 350-hästaren, en V6:a, är snarlik 250- och 300-hästaren när det kommer till såväl mått som vikt och ger sålunda nya möjligheter för båtdesigners och kunder som vill ha lite extra krut i sina bowriders, daycruisers eller vad det nu må vara, säger Daniel Dellgar som är produktchef på Yamaha Motor Europe.

Den nya motorn kommer sålunda med löfte om såväl rappare acceleration som mindre planingströskel. Inte minst i jämförelse med vad den tidigare 350-hästaren (V8) eller närmast motsvarande motor i den robusta XTO-serien kan skryta med. Nya Yamaha 350 hk V6 är också kompatibel med båtkontrollsystemet Helm Master som avsevärt förenklar båtmanövreringen.

Yamaha-350-gångbild
Nya Yamaha 350 hk V6 kommer med löfte om såväl bättre acceleration som mindre planingströskel.

Övriga frestelser är inbyggd elektrisk styrning och en funktion som tillåter att man tiltar upp och ned motorn i sina maxlägen med ett dubbeltryck på trimknappen. Med sina 350 hästkrafter och en vikt på cirka 300 övertar också ledningen i klassen när det gäller vikt/effektförhållande.

En finess så god som någon är också den så kallade Trust Enhancing Reverse Exhaust (TERE). En detalj nere vid antikavitationsplattan, som ska ge såväl förbättrad dragkraft vid backning som förbättrade egenskaper tack vare att den låter propellern arbeta i ostört vatten.

Riktpris 504 400 kronor. Mer information på Yamaha Motor Europe.