Svenska Ocenbirds enorma vingsegel invigt

Svenska Oceanbirds verksamhet går ut på att minska utsläppen från världens handelsflotta. Nyligen passerades en viktig milstolpe på vägen när man invigde sitt 40 meter höga vingsegel i Landskrona.

Oceanbird

På måndagsförmiddagen reste sig en ny siluett vid Landskronas kajer. Med hjälp av lyftkranar och noggrant koordinerade ingenjörsinsatser invigdes Oceanbirds första fullskaliga vingsegel – 40 meter högt, lika högt som ett trettonvåningshus.

Seglet är en prototyp i stål och komposit, utvecklad för att minska utsläppen från världens handelsflotta. Oceanbird, ett svenskt innovationsbolag med rötter i Wallenius Marine, siktar på att seglet ska kunna kapa bränsleförbrukningen med upp till 60 procent när det används på lastfartyg i kombination med konventionella motorer.

”Jätteviktigt steg”

– Det här är mer än en symbolhandling. Det är början på en ny era för sjöfarten, sade Oceanbirds vd under invigningen, där både forskare, politiker och representanter från shippingbranschen samlats.

Vingseglet, som snarare liknar ett flygplansvinge än ett traditionellt segel, kan roteras och fällas ner för att anpassa sig till vindar och hamnmanövrar. Nu väntar en period av tester där tekniken ska bevisa sig i verkliga förhållanden.

”Gör skillnad”

– När världen letar efter gröna lösningar står vi här med något som kan göra konkret skillnad, kommenterade en av de inbjudna forskarna från KTH.

Vind som drivande motor

Om allt går enligt plan ska de första kommersiella fartygen med Oceanbird-segel sättas i drift senare under decenniet – med vindkraft som drivande motor i en bransch under hårt klimattryck.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö