Stort svenskt genombrott – fendrift istället för propeller
Tvivlarna har varit många och högljudda men nu är det stora genombrottet ett faktum. Den svenska uppfinnaren bakom fendrift (istället för propeller) går från klarhet till klarhet.

Besök av statsminister Ulf Kristersson – bara en sådan sak. Men det är bara början av den förmodade framgångssagan som Dolprop med uppfinnaren Thomas Jemt i spetsen håller på att bli.
Ta bara det faktum att man har tecknat ett investeringsavtal Oscilion Systems samt med det börsnoterade Scandinavian Astor Group. Eller att man i tuffast tänkbara konkurrens uppmärksammades på FMV TechDay.
Andra har också läst:
Stenhård konkurrens
– Av 2 600 sökande företag från 32 Nato-länder valdes endast 74 ut för att få utvecklingsstöd. Vi är ett av fem svenska bolag som nu har fått den chansen, berättar Thomas Jemt.
Mest imponerande är kanske ändå samarbetet med Nato och deras DIANA-projekt (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic). Som namnet antyder syftar det till att accelerera utvecklingen av innovativa försvarslösningar med dubbla användningsområden – såväl civila som militära sådana.
Öppnar många nya dörrar
I praktiken innebär detta att Dolprop nu får rejält utökade resurser där tillgång till juridisk hjälp samt närmare 200 olika testcenter bara är några exempel. För att inte tala om möjligheten att bolla tekniska problem med ett antal mentorer på olika universitet runt om i Europa.

– Med Scandinavian Astor Group som partner tar vi nu nästa steg i utvecklingen av vår undervattensdrönare – med sikte på banbrytande smygteknik för militära tillämpningar, säger Thomas Jemt när Skippo ringer upp.
Så gott som helt ljudlös
Försvarets materielverk (FMV) har bekostat professionella ljudtester via FMV TechDay. Detta innebär att den inte kan upptäckas av sonarsystem, vilket ger den en avgörande fördel i moderna marina operationer.
När det gäller civil användning så är framdrivning med fenor högintressant för containerfartyg. Men också för fritidsbåtar, även om vägen dit är snäppet längre.
Och hur var mötet med stadsministern?
– Det var väldigt hedrande att bli uppringd av regeringskansliet som undrade om stadsministern kunde få komma på besök med kort varsel. Att vår teknik nu uppmärksammas på högsta politiska nivå bekräftar att vi är på rätt kurs mot en bättre maritim framdrift. Våra framsteg bidrar till en säkrare och mer hållbar framtid för Sverige, Europa och våra Natoallierade, avslutar Thomas Jemt.