Stora ändringar i America's Cup – nu är det slutcyklat
Världens mest prestigefyllda kappsegling står inför ett paradigmskifte. I ett nytt avtal ger man de deltagande syndikaten mer bestämmande, kvoterar in kvinnliga seglare och sätter kursen för framtiden.

Juridiken, reglerna, traditionerna och rätterna i cirkusen America’s Cup skulle knappt kunna avhandlas i en kandidatkurs på valfritt universitet. Det kräver stor förkunskap av såväl hängivna följare som oss inom pressen för att på riktigt förstå vad som egentligen försiggår med allt från challenger of record, deed of gift och så vidare.
Men kanske kan de som många tyckt varit onödig stolpighet och deltagande syndikat menat skapa bristande insyn vara över.
Ett nytt avtal har slutits mellan försvarande Royal New Zealand Yacht Squadron och utmanande Royal Yacht Squadron (Team Emirates New Zealand och Athena Racing reds. anm.) som kan komma att förändra världens mest prestigefyllda kappsegling.
Det nya protokollet ska, åtminstone enligt ovan nämnda parterna, ge större bestämmanderätt till de deltagande syndikaten, skapa bättre kontinuitet och centralisera bestämmandet. Beslut som ska underlätta för kommersiella partners och sponsorer att göra mer långsiktiga åtaganden.
Men det är långt ifrån allt.
Andra har också läst:
Stora ändringar i tävlingsformen
Det har sedan tidigare stått klart att intervallerna mellan tävlingarna kortas ner, nu fastslår det nya avtalet att tävlingen kommer att hållas vartannat år. Man inför samtidigt en ny pristak för hur mycket de olika lagen får spendera i allt från utveckling till arvodering.
Dessutom ska det nu vara slutcyklat – kanske en gång för alla.
De deltagande båtarna ska hädanefter drivas av batteri- snarare än hydralkraft vilket eliminerar behovet av cyklister. Istället kommer varje besättning bestå av fem seglare varav tre måste komma från det land syndikatet tävlar för och en av dessa ska vara en kvinnlig seglare.
Även formatet för Louis Vuitton Cup, det vill säga kvalificeringsrundan eller ”gruppspelet” inför den faktiska America’s Cup, ändras. Här vill man se fler race per syndikat och låta gruppseglingarna innefatta både traditionella matchrace men även fleetracing. Ett koncept som blev väldigt populärt under dam- och ungdomstävlingarna för snart ett år sedan.
– Som nuvarande förvaltare av America’s Cup har vi varit en central del i processen tillsammans med Team New Zealand och utmanaren av rekordet, för att bana denna nya väg för America’s Cup, säger David Blakey, kommodor för Royal New Zealand Yacht Squadron.
Han från medhåll från sin kollega Bertie Bicket från Royal Yacht Squadron:
– Vi har under de senaste nio månaderna arbetat nära tillsammans för att åstadkomma detta paradigmskifte i den framtida strukturen för America’s Cup. Detta har varit en komplex uppgift som har krävt ett stort mått av samarbete och god vilja från alla parter.