Smaragd med elmotor – det funkar perfekt!
Då och då händer det att vi uppmärksammar annonser som sticker ut och är roliga på ett eller annat sätt. Detta är ett sådant tillfälle.
![](https://skippoab-485095788.imgix.net/app/uploads/2018/12/Miljo_2018_SmaragdElmotor_Ingang_SmaragdElmotorIngang.jpg?w=3840&h=2159&fit=crop&fp-x=0.5&fp-y=0.5&auto=format&q=75)
Utvecklingen av elmotorer och batterier går fort men likväl finns en utbredd skepsis.
En skepsis som grundar sig på så kallad räckviddsångest.
![](https://poseidon-stage-www.storage.googleapis.com/app/uploads/2018/12/Motor-1024x768.jpg)
Men är denna ångest befogad?
Hamnen.se ringer och frågar Magnus Rydén som säljer sin Smaragd med elmotor på Blocket.se.
Hur fungerar det att ha en Smaragd med elmotor?
– Det är inga problem så länge man inte hänger upp hela sitt båtliv på motorgång, säger Magnus Rydén.
Magnus fortsätter:
– För oss blir ju mest ut och in ur hamnar även om min Smaragd med elmotor kan mycket mer än så.
– Som exempel kan jag nämna att jag brukar gå hela Sotenkanalen, två timmar i fyra knop, utan problem.
![](https://poseidon-stage-www.storage.googleapis.com/app/uploads/2018/12/IMG_0769-1024x768.jpg)
Fler exempel?
– Ja, mer extremt var när vi kastade loss från en båtutställning inne i centrala Göteborg i 16-17 sekundmeter. Då gick vi för motor rakt mot vinden i en timme och tjugo minuter.
Fortfarande dyrt
Så varför tror du att det fortfarande är ovanligt med elmotorer i segelbåtar när det bevisligen fungerar så bra?
– Därför att elmotorer, eller snarare batterierna, fortfarande är dyra. Men priserna går ju nedåt så det kommer nog att bli allt vanligare med elmotorinstallationer i segelbåtar, avslutar Magnus Rydén.