Plattfender – hit eller shit?
Platta fendrar har inte blivit någon säljsuccé. Båtfolk fortsätter att köpa dyra runda fendrar. Kanske har de missat poängen?
Jimmy Hellberg har testat och ger här ett gänga intressanta åsikter.
Platta fendrar har funnits några år men det är inte så ofta man ser dem i hamnarna. Så man undrar ju hur bra de fungerar.
Johan Granath var en av de första jag såg använda dem på hans Omega 10 ”Amalia”. Han menade på att de var lätta och smidiga, men att den låga vikten också gjorde att de kunde blåsa upp på däck, och där gör de ju ingen nytta. Dessutom menar Johan att de gnisslar rätt mycket, vilket ju är extremt irriterande när man ska sova i båten.
Förra säsongen seglade jag mest med min 30-fotare AIRBENDER och det var ganska mycket fokus på kappsegling. Då vill man ju att allt ska vara så lätt som möjligt och helst vill man ju inte ens ha med sig en massa tung utrustning, fendrar inräknat. Men för att få det att fungera så krävs det ju ett ”shore crew” som möter där man ska landa. Något som är förunnat Volvo Ocean Race-teamen men knappast en simpel amatör med starkt begränsad budget. Det har visat sig svårt att ens att lura ut mamma att stå och ta emot vid bryggan! Alltså blir det till att försöka viktoptimera den utrustning man måste ha med sig och därav testade jag plattfendern på AIRBENDER förra säsongen.
Det finns också bra uppblåsbara fendrar av den typ som stora båtar använder, men de är sjukt dyra även i små utföranden, och skrymmande om man inte vill pumpa en timme innan dockning. Dessutom finns det risk för punktering, om än liten. Det enda lätta alternativet för vanliga dödliga, mig veterligen, är alltså plattfendern. Det är nästan alltid kampanjpris på dem i båtbutikerna och på båtmässorna, så man blir inte ruinerad för att man köper ett set nya fendrar!
Johan Granath var ju bara halvnöjd med sina platta fendrar men jag måste nog säga att jag nu efter en säsongs användande, föredrar dem framför vanliga fendrar. Och det är inte bara för att jag tycker om att viktoptimera i alla lägen. Att plattfendrar bara väger en tredjedel av vanliga fendrar är inte bara bra i hänseende av att lätta båten, de blir mycket smidiga att handha ombord också. Den fyrkantiga formfaktorn är också mycket praktisk då det gör dem mindre skrymmande när de skall stuvas undan, de rullar heller inte omkring under segling. Dessutom kan man sitta, gå eller stå på dem utan att risk att rulla av, så fördelarna är många.
På Erlandssons Brygga hittade jag fenderskyddet E-Bridge 250×800 som passar den större varianten av plattfendern som handen i handsken. Att platta fendrar gnisslar är nu ett minne blott och risken att de blåser upp på däck har visat sig vara minimal om man har mantåg (vilket Johan inte har på Amalia).
Plattfendern är i min mening en hit! Min 38-fotare Pac-Man har nu fått fem plattfendrar med fenderskydd på var sida, smidigt, praktiskt och snabbt!
Platta fendrar väger lite och passar därför perfekt för kappseglare. Men de är också billiga och tar lite plats, vilket familjeseglare borde uppskatta.