Nytt revolutionerande skrov – 50 procent snålare
En korsning mellan en bärplansbåt och en svävare. Det är vägen att gå för att skapa riktigt lättdrivna båtar enligt norska SES-X Marine Technologies.
Jakten på att skapa så effektiva och lättdrivna skrov som möjligt fortsätter. På sagda tema håller norska SES-X Marine Technologies som bäst på att testa en ny teknik. En teknik som bygger på att skrovet vilar på en luftkudde som avsevärt minskar friktionen mellan skrovet och vattnet.
Se också:
Mantaray M24 – äntligen flyger den svenska bärplansbåten
Foilande elbåten Candela C-8 utsedd till årets båt
Enligt uppgift ska detta minska energiförbrukningen för med upp till 50 procent jämfört med konventionella skrov. Något som i sin tur bäddar för eldrift där lättdrivna skrov är helt avgörande för farten och räckvidden. Längst har man kommit i ett samarbete med BB Green Ferry och två fullskaliga pilotfartyg för 70 passagerare och enligt uppgift ska den tekniken nu vara redo att kommersialiseras.
Bärplansbåt och svävare
Exakt hur tekniken fungerar är fortfarande hemligt. I stora drag ska det dock röra sig om en korsning mellan en bärplansbåt och en svävare där en fläkt blåser in luft mellan skrovet och vattenytan. Med detta kommer också fördelen att färden blir föredömligt skumpfri. Går det som man tror så kommer tekniken också att hunna anpassas till fler båtar än bara passagerarfärjor. Bland annat har man också inlett ett samarbete med norska Frydenbø Marine som producerar Nordkapp-, Sting- och Airborne-båtar.
”Fritidsbåtar leder vägen”
– Införandet av ny teknik är krävande i en relativt konservativ bransch men fritidsbåtar leder vägen. Vi räknar med att små fartyg blir de första att konvertera till elektrisk framdrivning och effektivare skrovlösningar. SES-X utvecklar innovativ teknologi som vi positionerar för att bli en viktig bidragsgivare till framtiden för elfartyg, säger säger Glen Ole Rødland, styrelseordförande för SES-X.
I grunden inget nytt
Fenomenet att låta en luftkudde bära upp ett skrov är i sig inget nytt utan en teknik som har funnits på svävare så väl som snabbgående motorbåtskatamaraner sedan länge.
Inledningsbilden föreställer SES-X eldrivna prototyp.