Tuffaste etappen i VOR
– Femte etappen är kärnan i Volvo Ocean Race. Har man inte gjort etappen så har man inte seglat runt jorden. Det är kallt, blött och blåsigt i Södra ishavet och man är väldigt långt bort om något skulle gå snett.
Orden är Martin Strömbergs. Ikväll kl 21.00 går starten.
Delsträckan från Auckland till Itajaí, Brasilien är ett klassiskt inslag i Volvo Ocean Race. Efter att starten flyttats på grund av den tropiska cyklonen Pam inleds den äntligen ikväll klockan 21.00 (09.00 onsdag morgon lokal tid).
Tävlingens längsta delsträcka utspelar sig till stor del i Södra ishavet som är ökänt för stora vågor och hård vind. Det finns avgränsningar för hur långt söderut båtarna får segla, så kallade ”ice gates”, som ska hålla båtarna säkra från isberg. Men båtarna kommer att ta sig långt söderut för att hitta kraftiga vindar som kan ge dem en fartfylld resa österut.
Kap Horn
En höjdpunkt under etappen och för hela seglingen runt jorden är rundningen av Kap Horn. Båda gångerna som Martin Strömberg tidigare seglat Volvo Ocean Race har hans lag varit först runt den mytomspunna udden.
– Det har blivit tradition och jag ska göra allt för att vara först igen men första prioritet är att hålla ihop båten. Att Runda Kap Horn är speciellt för det betyder att man har klarat av Södra ishavet, och för mig är det en milstolpe på vägen hem till Göteborg.
Först runt hornet
Ombord på Ericsson 3 (2008-09) var Martin med och vann sträckan från Kina till Brasilien. Med Groupama (2011-12) ledde de runt Kap Horn och slutade trea efter ett mastbrott i slutet av etappen.
Dongfeng Race Team ligger nu tvåa i den totala poängtabellen i Volvo Ocean Race 2014-15 efter Abu Dhabi Ocean Racing. Målet för Martin Strömbergs lag är att återigen vara topp tre.
– Etappen är inte avgörande för vem som vinner hela Volvo Ocean Race men man kan mycket väl förlora tävlingen nu om båten skadas. Vi måste hela tiden veta var gränsen går både för båten och för oss seglare ombord. Vi skulle vara väldigt nöjda om vi tar oss upp på pallen igen.
Team SCA ligger sexa i tabellen men efter deras seger i lördagens In-Port Race i Auckland är lagmoralen på topp och svenskbåten är laddad inför starten. Svenska Anna-Lena Elled fortsätter som ombordreporter och kommer att runda Kap Horn för första gången.
Femte etappen är de mest mytomspunna och utmanande. Det bli ordentligt kallt även om isgränserna flyttats längre norrut sedan den här bilden togs.
Flera lag har tagit ombord extra erfarenhet inför den krävande etappen. På spanska MAPFRE, som vann etapp 4, är Iker Martinez tillbaks som skeppare och den trefaldiga Volvo Ocean Race-vinnaren Stu Bannatyne (NZL) har klivit ombord på Team Alvimedica (USA/TUR). Dongfeng Race Team har tagit in Damian Foxall (IRL), som vann Volvo Ocean Race 2011-12 med Martin Strömberg på Groupama och som rundat Kap Horn åtta gånger.
Volvo Ocean Race avgörs i nio etapper på vägen runt jorden och den sista delsträckan avslutas med målgång i hjärtat av Göteborg i juni 2015.
Etapp 5
Tävlingens längsta etapp sträcker sig från Auckland, Nya Zeeland till Itajaí, Brasilien-. Sträckan är 6 776 nautiska mil (12 550 km) och båtarna beräknas komma i mål 4-13 april.
Trots att det värsta av den tropiska cyklonen Pam passerat kan inledningen bli tuff med stora vågor.En av etappens största utmaningar är isberg och det kommer att finnas barnbegränsningar (ice gates) för att göra resan så säker som möjligt. Men om man håller sig norrut är det troligt att man får kämpa hårt genom starka mötande vindar från öst. För att undvika detta kommer båtarna troligtvis söka sig så långt söderut som det är tillåtet.
Risk för köldskador
I Södra oceanen är vågorna stora, och med minusgrader och hög luftfuktighet finns det risk för köldskador. Under en period befinner sig båtarna så långt från civilisationen man kan komma på jorden, där den närmsta mänskliga aktiviteten förutom motståndarbåtarna är på den internationella rymdstationen ISS.
Långa surfar och höga farter håller ångan uppe i det smällkalla vattnet.
Kap Horn är en stor milstolpe för tävlingen och en mytomspunnen plats för alla seglare. Det är cirka 500 sjömil mellan Kap Horn och den mest nordliga udden av Antarktis.
Efter detta blir etappavslutningen återigen en aggressiv kamp med små marginaler. Oftast är det en fördel att hålla sig i västerliga vindar nära Argentinas kust och åskoväder kan bjuda på en sista utmaning innan mållinjen i Itajaí.