Molslinjen investerar i elfärjor för fem miljarder
Molslinjen investerar miljarder i två nya elfärjor som ska ersätta befintliga dieseldrivna färjor. Laddning på 30 minuter. Toppfart 40 knop.

De nya elfärjorna är en del av Molslinjens satsning på att minska koldioxidutsläppen. De kommer att laddas i hamnarna i Århus och på Själlands Udde med 15kV växelström, 55 000 kW under 30 minuter. Detta motsvarar en energimängd på 25 000 kWh.
Eldrivna Tycho Brahe
Molslinjen har tidigare investerat i batteridrift för färjan Tycho Brahe och planerar att konvertera ytterligare en färja, Hamlet, till batteridrift. Konverteringen av Hamlet förväntas vara klar under nästa år.
De nya elfärjorna kommer att ha en kapacitet på 600 passagerare och 188 bilar, med en längd på 116,8 meter. De är också förberedda för autonom segling mellan hamnar, med automatisk dockning och laddning.
Andra har också läst:
5,25 miljarder kronor
Totalkostnaden för de tre färjorna och infrastrukturuppbyggnaden beräknas till 5,25 miljarder svenska kronor. Detta inkluderar även system för lagring av el till de nya färjorna. De båda nya färjorna förväntas vara i drift under 2027 och 2028.
Foto: Genrebild/Molslinjen