Miljöfrågan som delar båtfolket
För första gången tar Transportstyrelsen Båtlivsundersökning upp frågor om tvåtaktsmotorer och biocidfärger. Medan den ena vinner stöd för ett förbud möter en liknande utfasning av den andra motstånd.

Miljöfrågor har seglat upp som en av de en brännpunkt inom båtlivet där åsikter ofta går isär. I Transportstyrelsens Båtlivsundersökning 2025 ges en bild av att båtägare både oroas för miljöpåverkan och brottas med praktiska frågor – från bottenfärger till gamla motorer.
Samtidigt är det tydligt att åsikterna går isär om hur problemen bäst ska lösas.
Inställningen gentemot ett förbud mot bottenfärger innehållande biocider såsom koppar är starkt. Hela 53 procent av de svarande i undersökningen ställer sig positiva till ett förbud och endast 8 säger att de är negativa.
Men det råder inte samma konsensus i alla frågor.
Tvåtaktarens varande delar båtägarna
För när det kommer till tvåtaktsmotorer är fördelningen mellan de som ställer sig positiva och negativa vitt skild. Även om en majoritet på 31 procent ställer sig positiva till ett förbud är 23 procent direkt negativa.
Andra har också läst:
Det finns även här en stor andel respondenter som tycken varken eller eller helt och hållet saknar åsikt.
– Stödet för ett förbud mot koppar i båtbottenfärg är starkare än stödet för ett förbud mot äldre tvåtaktsmotorer. Det kan så klart hänga samman med att det kostar en del att byta en äldre motor mot en nyare som är mer miljövänlig, säger Lina Petersson, båtlivsexpert på Transportstyrelsen.
Idag är cirka 17 procent av alla utombordsmotorer tvåtaktare med förgasare. En motortyp som inte sålts som ny sedan 2007 och som enligt studier släpper ut en tredjedel av sitt bränsle oförbränt i vattnet.
Genom åren har flera ansatser för att fasa ut dessa motorer sjösatts, bland annat av Havs- och vattenmyndigheten men även av branschorganisationen Sweboat där Mats Eriksson är verkställande direktör.
– Om samhället på allvar vill bli av med dessa motorer måste man ge ett gott nog incitament för att skrota de gamla motorerna, säger han.
Majoriteten av de tvåtaktsmotorer som används idag sitter på små båtar som gör ytterst få turer per år. Att ersätta dem är ofta inte ekonomiskt försvarbart. Han tror att en skrotningspremie är vägen framåt.
– Många av dessa motorerna fungerar väldigt bra i alla avseenden förutom ur en miljösynpunkt. Ingen kommer att skrota en fungerande motor utan en uppmuntran. Därför menar vi att en kampanjinsats staten finansierar skrotningspremien är rätt väg att gå.