Var femte båtförare stör sig på andra på sjön

Även om de flesta är vänner på sjön säger sig en av fem irriteras av andra båtförare. Samtidigt har vattenskotrar petats ner som det mest störande på sjön. Nu vill fler istället se ålders- och kompetenskrav för att köra fritidsbåt.

Micore_XW_63_CC_buskorning
Buskörare i båtar har seglat upp som det främsta störmomentet på sjön och knuffat ner vattenskotrar från toppen.

De flesta upplever att samspelet på sjön fungerar bra – ja hela 80 procent för att tala klarspråk. Men den nyligen publicerade Båtlivsundersökningen 2025 visar också en annan bild: Var femte båtförare stör sig på andra trafikanter.

Det handlar om fortkörning, brist på hänsyn och ibland rena regelbrott – beteenden.

Från vattenskotrar till båtförare

Tidigare år har vattenskotrar toppat listan över störningsmoment. I år är det i stället andra båtförare som hamnar i fokus.

– Här ligger det nära till hands att tro att det förarbevis för vattenskoter som vi införde år 2022 helt enkelt har haft effekt, säger Lina Petersson, båtlivsexpert på Transportstyrelsen.

När båtägarna får frågan om vad som kan förbättra situationen lyfts skärpta krav och regler fram. Många vill se obligatoriskt förarintyg för att öka kunskapen på sjön, och en återkommande önskan är att införa åldersgränser för de snabbaste båtarna.

Idag är överväldigande 84 procent av de svarande positiva till en åldersgräns för snabba båtar och hela 60 procent säger sig vilja ha obligatoriskt förarintyg för fritidsbåt. Andelen av de som tycker lagkrav på flytväst ska införas har ökat från 70 till 72 procent.

– Det här visar att svenskarna har blivit ännu lite mer säkerhetsmedvetna till sjöss och att majoriteten tycks vilja att båtlivet ska vara tryggt för alla, säger Jenny Blomberg, båtlivsexpert på Transportstyrelsen.