Huggormar på bettet – nu börjar högsäsongen
Högsäsongen för huggormar är igång och antalet samtal om huggormsbett till Giftinformationscentralen blir allt fler. Uppemot 400 personer vårdas varje år på sjukhus till följd av huggormsbett. Många behöver motgift.
Giftinformationscentralen gör riskbedömningar och ger råd vid akuta förgiftningstillstånd. Rekordåret 2018 togs 1225 samtal emot om huggormar, jämfört med 848 samtal under 2022. Hittills i år har Giftinformationscentralen tagit emot 37 frågor i ämnet, men antalet väntas snart stiga.
Se också:
Ormbett på båtsemestern – viktigt att agera fort och rätt
– Nu går vi snart in i högsäsongen för huggormsbett. Det är viktigt att genast ringa 112 när man blivit biten, eftersom de första timmarna är mest kritiska. Reaktionerna kan komma snabbt och vara livshotande så det går inte att stanna hemma och invänta symtom. Håll den utsatta kroppsdelen stilla för att minska risken att giftet snabbt sprids i kroppen, säger Peter Hultén vid Giftinformationscentralen.
Observation på sjukhus nödvändig
Alla huggormsbitna bör observeras på sjukhus, för att eventuella reaktioner snabbt ska kunna behandlas med ett effektivt motgift. Tack vare motgiftet är dödsfall mycket ovanliga.
– Redan tidigt kan man bli allmänpåverkad med symtom som yrsel, illamående, kräkningar, diarré och buksmärtor, men även mer allvarliga symtom förekommer som andningssvårigheter, blodtrycksfall och sänkt medvetandegrad. Utan motgift kan svullnaden fortsätta och omfatta hela den bitna kroppsdelen och undantagsvis delar av bålen, säger Peter Hultén vid Giftinformationscentralen.
Bett eller ej?
Om du är osäker på om du blivit biten av en huggorm, ring 112 och begär Giftinformation, för riskbedömning och råd. Man ser oftast två små instickshål där ormen bitit. Om ormen har injicerat gift, svullnar det ofta kring bettstället.
När någon har blivit biten:
Ring 112.
Lugna den bitne, som kan vara rädd eller orolig.
Vila och håll den bitna kroppsdelen stilla.
Ta av ringar, skor, armband eller liknande då lokal svullnad kan bli uttalad.
Lämna bettstället i fred.
Fem små fakta och tips:
Små ormar är också farliga.
Huggormar är fridlysta.
Huggormar kan både simma och klättra.
Plocka aldrig upp ormar.
Vistas du i mark där huggormar kan finnas, använd lämpliga skor (ej gymnastikskor) eller stövlar som kan skydda mot ormbett.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…