Hobie - sportfiskekajaken
När jag mötte Stellan Westerdahl på Allt för sjön 2010 såg han lite lurig ut. Det gör han rätt ofta förresten. Jag förstod att han var ute efter något speciellt och frågade vilken båt det gällde…
– ”Jag har hittat en båt som passar mig perfekt nu när jag har kommit till åren och har skaffat mig lite krämpor som jag måste leva med. Det är en båt som jag kan ha med mig, på trailer eller på taket, den kan seglas, den har en elmotor, jag kan paddla och ta mig fram överallt och den är billig. Och miljövänlig.” – ”Jaha tänkte jag och undrade om det hade snurrat till på riktigt.” – ”Om du väntar några dagar så ska jag berätta mera.”
Sa han och försvann i vimlet.
Martin Westerdahl riggar en Hobie Mirage Pro Angler
Smart elmotor med lithiumbatteri och färddator
Startklar
Och den kan segla
Ett par veckor senare ringde han och berättade att han blivit återförsäljare på Västkusten för Hobie kajaker. Hobie Cat som under många år lett utvecklingen av surfbrädor och katamaraner, har gett sig in i kajak-svängen. Man kopierar inte – utan uppfinner nytt och innovativt. Istället för armarna använder man benen eftersom man är fyra gångar starkare i benen än i armarna. Hur gör djuren? Hur gör naturen? Pingviner, sälar, sjölejon är suveräna simmare och inte använder dom armarna inte. Där är förebilden för Hobie kajaker.
Stabila, osänkbara och självlänsande kajaker så att alla kan komma ut på vattnet. Barn, vuxna, gamla och ovana. Sportfiskare som vill ha händerna fria till spö och kraft i armarna för att dra upp de stora fiskarna. De som har nedsatt styrka i armarna eller krånglande ryggar, de som vill träna hela kroppen, barn och andra som vill ha kul på landet, alla som tycker att det är läskigt att sitta i en kajak om den skulle välta. Och den kan segla. Inte världens bästa kryssbåt men på halvvind, slör och läns går det undan. Sist men inte minst finns det en smart elmotor som gör Hobiekajaken till den perfekta hybriden.
Jag fick pröva Hobie Mirage Pro Angler under demonstrationen på Stenungsbaden på Valborgsmässoafton och jag blev helsåld. Jag har alltid känt mig lite osäker i en havskajak trots att jag har gått paddlingskurs med Friluftsfrämjandet men här kändes det hur stabilt som helst. Med pedalerna trampar man fram i 5-6 knop och med elmotorn ännu snabbare. En smart elmotor som sätts fast i en kassett och drivs av ett lithiumbatteri som väger 3 kg och som håller 5-6 timmar. Ett batteri som dessutom flyter. Snacka om hängsle och livrem.
Sportfisket är världens största fritidssysselsättning och där är antagligen den största målgruppen tillsammans med alla frilufts- och äventyrsmänniskor. Men kan man verkligen dra dom största och längsta i en kajak. Titta på filmen som Fiskejournalen gjorde när Martin Falklind och hans kompisar åkte till Mexico för att fiska Marlin. Från kajak, den minsta modellen, Hobie Mirage Sport, 2,92 lång. En Marlin är nästan lika lång! Det finns ett 20-tal andra modeller. Gå in på hobiekajak.se så får du veta mycket mer.
Kolla också in filmerna som Stefan Blom gjorde från Stenungsbaden Spring Cup och Petter Axelssons intervju med Stellan Westerdahl.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Del 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Del 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Del 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Del 7 av 7: Utombordarskolan – propellerns mysterier!
Det finns mycket att vinna på att ha koll på sin propeller. Här reder vi ut hur man väljer, servar och lagar sin…
-
Del 6 av 7: Utombordarskolan – så byter du oljefilter!
Att byta oljefilter är lätt – det gäller bara att göra rätt. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar vägen. Att byta…
-
Del 5 av 7: Så byter du olja i utombordaren – enkel men viktig service
Det ska göras varje år och det är inte svårare än att vem som helst klarar av det på egen hand. Lasse…
-
Del 4 av 7: Så byter du olja i drevet!
Att byta olja i drevet varje år är viktigt av fler anledningar än den uppenbara. Lasse Eriksson, skadereglerare på Svenska Sjö visar…
-
Del 3 av 7: Motorreparation – rätt och fel efter en grundsmäll!
Att köra på grund är olyckligt och än värre kan det bli om du agerar fel. Så avgör du om du kan…
-
Del 2 av 7: Så byter du bränslefilter på utombordaren!
50-80 kronor och 20 minuters jobb. Det är vad det kostar att undvika den vanligaste anledningen till driftstörningar till sjöss. Motormecken Lasse…
-
Del 1 av 7: Så enkelt byter du anoder på utombordaren!
Det finns anoder som du med fördel låter en fackman byta. Men vissa klarar man att byta själv. Lasse Eriksson, skadereglerare på…