Fritidsbåtsmuseet går i graven efter avslutat statligt stöd

Om några månader stänger Sveriges enda fritidsbåtsmuseum. Detta då Statens maritima och transporthistoriska museer avslutat sitt samarbete med museet. Efter sommaren kan hundratals kulturhistoriska föremål stå utan hem.

batmuseumstanger-harnosand
Beskedet att avveckla verksamheten kom i förra veckan.

Det blir inte fler än sju år för satsningen på ett fritidsbåtsmuseum i Härnösand. Det meddelade Statens maritima och och transporthistoriska museer (SMTM) i förra veckan. Sedan 2017 har man i samarbete med Västernorrlands museum och Härnösands kommun. Satsningen gjordes i just Härnösand för att visa på det lokala maritima kulturarvet och samtidigt skapa ett besöksmål som skulle kunna vara av nationellt intresse.

– Det är ett mycket tråkigt beslut att tvingas ta eftersom vi gick in i detta med de bästa intentioner. Men det är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart att fortsätta. Det saknas idag grundläggande förutsättningar för att driva vidare och utveckla museet, skriver Mats Djurberg, museichef för Sjöhistoriska museet, i ett pressmeddelande.

Läs även:
M/Y Silva – klassisk Petterssonbåt i takt med tiden
Träbåtsvård – unik chans att lära sig av de bästa

Stänger efter sommaren

Efter sommaren kommer därför Fritidsbåtsmuseet i Härnösand inte längre kunna drivas i den form det gör idag och de kommande månaderna blir de sista som museet har öppet för besökare.

– Vi beklagar SMTM:s beslut. Att museet öppnade strax innan pandemin och inte hann etablera sig ordentligt har försvårat arbetet. Det här är tråkigt, men vi hoppas på andra framtida samarbeten med Statens maritima och transporthistoriska museer, skriver Knapp Britta Thyr (mp), kommunstyrelsens vice ordförande, på kommunens hemsida.

Förutom de låga besökstalen skulle en satsning för att förbättra och synliggöra verksamheten kräva allt för stora resurser.

– Bland annat behövs mer personella resurser samt ett mer omfattande samarbete med det lokala civilsamhället. Vi behöver helt enkelt använda våra resurser och skattemedel till mer effektiv verksamhet som når fler, skriver Mars Djurberg.

En oklar framtid

Vart alla båtar och den kulturskatt som Fritidsbåtsmuseet sitter på ska ta vägen är i nuläget oklart. Utöver de 10 båtar som SMTM ställer ut finns cirka 200 båtar, motorer och andra föremål inlånade från Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar (MSF). Vart dessa ska ta vägen är dock långt ifrån besätmt.

– Det är tragiskt att museet nu läggs ned efter allt arbete som lagt ned av Museiföreningens medlemmar och de kostnader det dragit. Det är också synd att Sverige nu riskerar att helt bli utan ett fritidsbåtmuseum, säger Pierre Dunbar, ordförande för MSF till tidningen Dagens PS.