Ensamsegling till Hawaii – då slår mardrömmen till
Ensam på passage mellan Los Angeles och Hawaii. Då plötsligt tappar båten styrkraft – 1 000 sjömil från land. Vi får följa med ensamseglaren James Frederic på en passage han sent ska glömma.
I en gammal kanadensisk Alberg 30 bestämde sig James Frederic att segla över Stilla havet från Los Angeles till Hawaii. Färden ombord på båten som fått namnet Triteia dokumenterar han på sin Youtubekanal.
Passagen på 2 300 mil hade gått lite mer än halvvägs och varit tämligen oproblematisk för en båt från 1965. Men när 1 000 sjömil återstod märkte James en kväll hur något slog till och han flög upp ur sin koj.
– Jag förlorade precis all styrfömåga och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag antar att jag först och främst borde få ner storseglet, säger James Frederick i sin videolog.
Efter att han fått ner seglet bestämmer han för att inspektera rodret under vattnet. En uppgift som är lättare sagt än gjord i 10 meter per sekund. Tillslut bestämmer han sig för att sätta fast sin GoPro-kamera på en båtshake och på så vis inspektera skadorna på rodret.
Läs även:
Sir Robin Knox-Johnston – en legend inom havskappsegling
Havsfilosofen Yrvind – dokumentär seglar in i tv-skärmarna
Ny film om världens yngsta världsomseglare
En omfattande skada
Under ytan kan man se hur rodret lossnat från roderstocken i sin nederkant och nu står på en vinkel akterut. Än så länge kan James förlita sig på sitt vindroder som styr åt honom men även detta system ska snart visa sig vara opålitligt i hög sjö och hårda vindar.
Efter ett misslyckat försök att laga rodret får Frederick dock en snilleblixt.
I aktern riggar han upp en attrapp med hjälp av spinnakerbommen. I denna fäster han sedan sitt drivankare som med hjälp av ett intrikat system av linor fästa i spinnakerbommen lyckas hålla honom på kurs mot slutmålet Hawaii.
– Det var väldigt, väldigt svårt att få den improviserade styrningen att fungera som den ska. Jag blev väldigt frustrerad men fick det tillslut att fungera. Nu är vi på rätt kurs och jag håller kontakt med land och har fått rådgivning i hur styrningen skulle riggas, säger James Frederick.