Elvene Amber – premiär för eldriven båt med oändlig räckvidd

En ovanligt effektiv och solcellsdriven daycruiser som för tankarna till en evighetsmaskin. Det är själva grundidén med Elvene Amber som firar världspremiär på båtmässan i Helsingfors i augusti.

Elvene_Amber_solcellsbat_inledning
Elvene Amber är täckt av solceller och har oändlig räckvidd i 4,5 knop i solsken.

Känns ingressen igen? Då kan det bero på att den här snarlik en inledande text om elbåten Pol Lux. En svensk glidare som likt finska Elvene Amber bygger på idén om solceller som strömkälla. Den här gången är det dock fråga om ett finskt bygge som, må hända, har tagit detta ytterligare ett steg. Speciellt som det gäller en bobar båt med övernattningsmöjlighet – eller en daycruiser om man så vill.

Se också den svenska solcellsbåten Pol Lux: 
Test: Pol Lux – drömmen om en soldriven evighetsmaskin
Pol Lux – första intrycken från testen av solcellsbåten
Så funkar den solcellsdrivna och knäpptysta Pol Lux

Enkelt beskriven är Amber, som modellen heter, fullständigt täckt av solceller. Solceller som dessutom går utmärkt att gå, stå och nöta på utan att de tar skada. Till detta kommer sedan ett goda (nåja) övernattningsmöjligheter i form av en V-koj under fördäcket.

Oändlig räckvidd i 4,5 knop och sol

Till detta kommer sedan dubbla elmotorer (podar) och rapporter från tester som vittnar om en toppfart på 15 knop. En fart som man kan hålla i upp till 20 sjömil innan det är dags att sticka i sladden för laddning. Eller kanske ännu hellre, bara låta båten vila i ett dygn i skapligt väder varpå batteripacket är fulladdat igen av solen allena. En frestande tanke kan också vara att nöja sig med att glida fram i trakterna kring 4,5 knop. Något som i perfekta förhållanden (strålande sol och stiltje) skulle innebära att räckvidden är oändlig.

Elvene Amber är täckt av solceller och har oändlig räckvidd i 4,5 knop i solsken.

Bantat och effektivt skrov

Del av hemligheten ska enligt uppgift ligga i en noggrant genomtänkt och utprovad skrovform samt en ihärdig strävan att hålla ned vikten. Eller som Emil Finne, själva drivkraften bakom idén såväl som den färdiga produkten uttrycker det:

– Det är alltså inte tal om några avancerade steglister, rails eller liknande utan snarare en ganska osexig skrovform som dock har visat sig vara väldigt effektivt.

Världspremiär i Helsingfors

I övrigt är informationen knapphändig och mer ingående information om bestyckning med elmotorer och batteripack över man att få återkomma till i samband med den stora världspremiären på den flytande båtmässan i Helsingfors den 17 – 20 augusti.

Elvene_Greta_solcellsbatSolcellsdrivna Greta kan fås med eller utan styrpulpet. 

Nätta lilla Greta

Elvene Boats har sedan tidigare producerat och sålt en mindre modell på samma grundrecept. Elvene Greta, som den heter, är dock mer av en liten och nätt solcells- och elsnurredriven eka som kan fås med en lika nätt styrpulpet om så önskas.

Mer info här.