Dagliga rapporter om GPS-störningar på och över Östersjön

Ökningen av GNSS-störningar under det senaste året kan bara beskrivas som kraftig. Från 495 fall under hela fjolåret till 733 fram till den 28 augusti. Även om flygtrafiken störs mest drabbas även sjö- och båttrafiken.

Vid fall av GNSS-störningar (det som i vardagligt tal brukar kallas för GPS-störning som egentligen är ett exempel på GNSS-system) tar Transportstyrelsen emot en rapport. 2023 samlade man totalt in 55 rapporter, året därpå 495 och hittills i år är samma siffra uppe i 733. Dessutom räknar man med ett stort mörkertal.

Även störningarna inte uteslutande kan kopplas till Östersjöområdet är det här ökningen är mest markant, det menar Andreas Holmgren, enhetschef på Transportstyrelsen.

– På senare tid har störningarna ökat både rent geografiskt och i omfattning. Nu förekommer störningarna inom ett större område både över vatten och landområden i Sverige, säger han.

Rapporterna är så gott som dagliga och utgör allvarliga säkerhetsrisker för såväl den civila luftfarten som sjöfarten. Anders Holmgren påtalar därför vikten av att kunna navigera bra även om det satellitbaserade systemen slås ut. Ett faktum som stämmer även för sjöfart och fritidsbåtsförare.

Även om störningarna inte går att härröra från någon aktör eller stat kan det bekräftas att störningarna härleds till Rysslands terrotorium. Den Internationella civila luftfarsorganisationens råd (ICAO Council) har flertalet gånger uttryckt stor oro och krävt att Ryssland säkerställer att störningarna upphör.

Trots påtryckningarna har störningarna istället ökat på och över Östersjön och nu förberds frågan för att föras vidare till ICAOs generalförsamling under hösten.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö