Candela tar in 210 miljoner – Stockholm först med nya färjan
För att öka takten på en redan påbörjad produktion tar svenska Candela nu in mångmiljoninvestering. Redan till sommaren ska första passagerarfärjorna tas i bruk i Stockholm.
I helgen stod Candela på Stockholmsmässan och stolt visade upp sin eldrivna och foilande modell C-8. Men på fabriken i Rotebro, och kontoret i Frihamnen pågick ett helt annat arbete.
Bakom kulisserna planerades en ny runda av investeringar för att sätta fart på produktionen av bolagets foilande personfärja P-12 Shuttle. Satsningen ska möjliggöra en massproduktion av fartyget som susar över vattnet med en marschfart på 27 knop och en räckvidd på 60 sjömil.
Världsledande vid sin premiär
Den nya investeringen väntas bära frukt redan i sommar och när väl den första färjan sjösätts kommer den ha världens längsta räckvidd och högsta fart för ett elektriskt passagerarfartyg.
– Denna inhämtning av nytt kapital kommer att möjliggöra klimatvänlig högfartspendling på hittills underanvända vattenvägar. P-12 färjan kommer i många fall kunna vara både snabbare och billigare än landburen kollektivtransport, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd på Candela.
I samarbete med Kungliga tekniska högskolan har företaget tagit fram livscykelanalyser som visar på att P-12 färjan endast kommer att släppa ut ett par ynka procent av vad en traditionell dieseldriven färja i jämförbar storlek gör.
Se också:
Candela – det svenska foilingundret i närbild
Elbåten testar laddning i skärgården – 80 sjömil på en dag
Candela C-8 – första provkörningen i foilingläge
Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”
Mer än halverar resetiderna i Stockholm
P-12 färjorna kommer att ha sin premiär i Stockholm där de kommer att gå i kollektivtrafik mellan Ekerö och centrala Stockholm. En resa som idag tar cirka 55 minuter med bil, buss eller konventionell dieselfärja kommer istället att gå på 25 minuter.
Vidare har farkosterna också fått dispens för den vanliga hastighetsbegränsningen på 12 knop i Stockholmsinnerstads farleder då färjorna tack vare sina bärplanssysten inte kommer att dra upp svallvågor.
I klippet kan man se Candelas C-8 på San Fransiscos bukt.
I början av året kammade Candela med sin modell C-8 hem priset European Powerboat of the Year 2023, något du kan läsa om här.
-
Tester, nyheter och mycket, mycket mer
Till Båtsidan
-
Upptäck Vänerns båtpärlor med Skippo
Färdmål
-
Del 3 av 3: Båtsemester med barnfamilj – det börjar likna succé
Del 3. En hastigt påkommen helgtur med barn i en liten daycruiser – utan färdplan eller vidare planering. Vettigt? Allt mer tyder…
-
Del 2 av 3: Båtsemester med barnfamilj – vi gör det till en barnlek
Del 2. Gustav Morins familjesemester i liten motorbåt fortsätter under devisen ”viktigare att komma iväg än att göra alla rätt”. En strategi…
-
Del 1 av 3: Båtsemester med barnfamilj – del 1
Del 1. Hamnens Gustav Morin tar med familjen på en snabbt påkommen weekend till sjöss utan planering eller vidare förberedelser. Med alla…
-
Gör det själv, kunskap och mycket mer!
Till Kunskap