C G Petterssons största fartyg kommer hem till midsommar
Efter 90 år i England vill de nuvarande ägarna, Scott och Hilary Pereira, att Lilian II ska få komma hem till Sverige igen. Se videoklippet!
Det handlar om ett av Sveriges mest betydelsefulla flytande kulturarv som på morgonen den 30 maj satte kursen mot Sverige efter 109 år utomlands. Detta efter att de nuvarande ägarna, Scott och Hilary Pereira, har överlåtit henne till Motor Yacht Society (MYS).
– Lilian II ska bli en inspirationskälla för bevarandet av maritimt kulturarv, en levande ambassadör för svensk båtkultur, öppen för allmänheten och användas för utbildning, ungdomsverksamhet och medverka vid publika evenemang, säger Gunnar Haglund
ordförande i MYS.

Västervik under Visfestivalen
Tidigt på morgonen den 30 maj började alltså återfärden från London tillbaka till Sverige. Från sin kajplats i Richmond, London sedan 1980, utmed Themsen och via Cowes, Dover och Kielkanalen. Därpå vidare till Karlskrona tid hon beräknas anlända vid midsommar för att sedan nå Västervik den 28 juni, där stor mottagning väntar.
Nästa steg är att låta skönheten ligga kvar i Västervik under Visfestivelen för att i slutet av sommaren genomgå en varsam renovering under kommande höst och vinter. Lagom till sin 110-årsdag återvänder hon sedan till Stockholm vilken också sammanfaller med 150-årsdagen för konstruktörens, C G Petterssons, födelse.
Förfall och varsam renovering
M/Y Lilian II byggdes för den mycket förmögne danske beställaren Emil Glückstadt och tillbringade sina första år som privat lyxyacht i Danmark sedan vid franska och italienska rivieran, för att så småningom köpas till England.
Andra har också läst:
Därpå följde ett antal år med tilltagande förfall, tills läkarparet Pereira, på jakt efter en större bobåt, fann Lilian II. Avsikten från början var att anpassa den stora båten till en bra bostad. När de efterhand bekantade sig med henne insåg de att detta var något alldeles extra.
Nakna damer och skandaler
Intresset för båten och dess historia tilltog och efterforskningarna innebar att de fick helt andra ambitioner. Efter många års renoverinig är Lilian II nu återställd till ett gott ursprungsskick.
– Hon har en historia av ekonomiska skandaler, nakna damer, olagliga förbindelser, uniformer, förfall och reparationer, men nu med blick mot framtiden, konstaterar ägarparet.

All renovering och förbättringsarbeten som gjorts i paret Pereiras regi har haft som mål att återställa Lilian till originalskick. Men åren har gått och de har planerat för Lilian II´s framtid.
”Det bästa av svensk båtkultur”
Som mångåriga medlemmar i Motor Yacht Society, vars syfte bland annat är att ”främja intresset bevara äldre maskindrivna nöjesbåtar till kommande generationer”, har de erbjudit föreningen att överta förvaltandet av denna fullkomligt unika representant för det bästa av svensk båtkultur, båtdesign och båtbyggnadskonst.