Motoryachten Lilian of Stockholm på väg hem från London
Efter över ett halvt sekel på Themsens tidvatten tar nu C G Petterssons sagolikt vackra M/Y Lilian of Stockholm sikte på sina hemmavatten igen.

Sagolik skönhet, levande legend eller flytande kulturarv. Oavsett vad man väljer att kalla henne så sätter nu M/Y Lilian of Stockholm kursen mot Sverige igen. Resan markerar ett ännu ett historiskt ögonblick för ett av Sveriges mest betydelsefulla klassiska fartyg.
Byggd 1916 på anrika Södra Varvet i Stockholm, ritad av den legendariske konstruktören Carl Gustav Pettersson, är Lilian inte vilken motorbåt som helst. Hon är den största bevarade privatägda yachten från Petterssons hand och en av få överlevare från en tid då skeppsbyggnad var mer konst än industri.
Med sin eleganta, klassiska siluett i stål och teak, och en längd på drygt 30 meter, har Lilian genomlevt ett brokigt liv. Hon har burit flera namn — Dahu, Dahu II, Windsor Castle — och tjänstgjort både som privatbostad och som skolningsfartyg för Windsor Sea Cadets i England.
Hem till Stockholm igen
När nu Lilian återvänder till sin födelsestad är det efter en lång resa genom historien och flera omfattande restaureringar, där särskilt 1980-talets och 2010-talets insatser lyft fram hennes prakt och marina kulturarv.
Initiativtagarna till hemtransporten har uttryckt en tydlig vision: att bevara Lilian som ett levande museifartyg och ett ambulerande monument över svensk skeppsbyggnadskonst. Väl i Sverige kommer hon att delta i marina evenemang, visa upp traditionell sjöfartsteknik och påminna om en epok då skönhet, hantverk och ingenjörskonst smälte samman på vattnet.
”Någonstans på ostkusten”
Det är ännu inte officiellt exakt var Lilian kommer att få sin nya hemmahamn, men spekulationerna pekar mot antingen Stockholms skärgård eller någon av de klassiska marina knutpunkterna längs ostkusten.
Mer information på MYS hemsida.