Så packar du om din uppblåsbara flytväst

När den uppblåsbara flytvästen har löst ut och gjort sitt jobb så gäller det att packa om den igen. Så här går det till – steg för steg.

Det får inte finnas några tvivel – din uppblåsbara flytväst måste bara fungera i skarpt läge. För att säkerställa just detta tar Skippos reporter hjälp av Oscar Anderberg på Baltic för att packa och ladda om den efter att den har löst ut.

Man skulle kunna tro att den första åtgärden bör vara att tömma västen på luft. Men icke! Steg ett är att inspektera utlösningsmekanismen.

– Kapseln – eller cartridge – har ett så kallat ”replace by-datum”. Det är den som smäller till när västen hamnar i vatten, förklarar Oscar och håller upp den lilla cylindern som styr hela den automatiska funktionen.

Kolla utgångsdatum

Om västen löst ut i vatten måste denna kapsel alltid bytas ut. Har du däremot dragit i manöverstroppen manuellt räcker det att kontrollera den. Koldioxidpatronen, själva gascylindern, har däremot inget bäst-före-datum – men den måste väga exakt det som står stämplat på den. Om den har tappat vikt ska den bytas ut mot en ny. Se till att alltid ha ett komplett ersättningskit (pris ca 400–500 kr) med ombord.

Släpp ut luften

Nu ska västen tömmas på luft och det utan att sabotera ventilen. Tricket är att använda plastknoppen som sitter på västens munventil.

– Det sitter en känslig fjäder där inne. Om man använde en penna, kniv eller liknande så kan man lätt förstöra den, varnar Oscar.

Ta bort gaspatronen

Skruva sedan av kolsyrepatronen. Innan den kommer ut måste du pilla bort en liten gummiring, kallad retainer. Den hindrar cylindern från att vibrera loss med tiden. Det gröna säkerhetsstiftet – den som visar att västen är “armed” – ska också vara på plats när du monterar om allt.

Packa flytvästen rätt

Dragkedjan på Baltics västar (och flera andra märken) är designad för att sprängas upp av trycket vid utlöst väst. På insidan sitter därför avklippta kedjetänder och kardborreflikar som ska hålla kedjan stängd i vardagsbruk men ändå kunna öppna sig snabbt i nödläge.

Börja från den sida dragkedjan tar slut. Se till att den så kallade välcron placeras över de kapade tänderna på dragkedjan. Lämna manöverstroppen ute – inte instoppad. Dra inte kedjan för långt så att löparen hoppar av. Efter korrekt packning ska västen kännas precis som innan – platt, följsam och utan luftfickor.

Slutkontroll

När allt sitter där det ska, kapseln har rätt datum, cylindern har rätt vikt och västen är packad utan bubblor är du redo för nästa sjötur.

Många har läst

Gratistester – se dem här!

Snart är det sommar!

Skippo Upptäcker

Vintern – årets bästa tid för båtfix!

Hållbarhet & miljö