Så packar du om din uppblåsbara flytväst
När den uppblåsbara flytvästen har löst ut och gjort sitt jobb så gäller det att packa om den igen. Så här går det till – steg för steg.
Det får inte finnas några tvivel – din uppblåsbara flytväst måste bara fungera i skarpt läge. För att säkerställa just detta tar Skippos reporter hjälp av Oscar Anderberg på Baltic för att packa och ladda om den efter att den har löst ut.
Man skulle kunna tro att den första åtgärden bör vara att tömma västen på luft. Men icke! Steg ett är att inspektera utlösningsmekanismen.
Andra har också läst:
– Kapseln – eller cartridge – har ett så kallat ”replace by-datum”. Det är den som smäller till när västen hamnar i vatten, förklarar Oscar och håller upp den lilla cylindern som styr hela den automatiska funktionen.
Kolla utgångsdatum
Om västen löst ut i vatten måste denna kapsel alltid bytas ut. Har du däremot dragit i manöverstroppen manuellt räcker det att kontrollera den. Koldioxidpatronen, själva gascylindern, har däremot inget bäst-före-datum – men den måste väga exakt det som står stämplat på den. Om den har tappat vikt ska den bytas ut mot en ny. Se till att alltid ha ett komplett ersättningskit (pris ca 400–500 kr) med ombord.
Släpp ut luften
Nu ska västen tömmas på luft och det utan att sabotera ventilen. Tricket är att använda plastknoppen som sitter på västens munventil.
– Det sitter en känslig fjäder där inne. Om man använde en penna, kniv eller liknande så kan man lätt förstöra den, varnar Oscar.
Ta bort gaspatronen
Skruva sedan av kolsyrepatronen. Innan den kommer ut måste du pilla bort en liten gummiring, kallad retainer. Den hindrar cylindern från att vibrera loss med tiden. Det gröna säkerhetsstiftet – den som visar att västen är “armed” – ska också vara på plats när du monterar om allt.
Packa flytvästen rätt
Dragkedjan på Baltics västar (och flera andra märken) är designad för att sprängas upp av trycket vid utlöst väst. På insidan sitter därför avklippta kedjetänder och kardborreflikar som ska hålla kedjan stängd i vardagsbruk men ändå kunna öppna sig snabbt i nödläge.
Börja från den sida dragkedjan tar slut. Se till att den så kallade välcron placeras över de kapade tänderna på dragkedjan. Lämna manöverstroppen ute – inte instoppad. Dra inte kedjan för långt så att löparen hoppar av. Efter korrekt packning ska västen kännas precis som innan – platt, följsam och utan luftfickor.
Slutkontroll
När allt sitter där det ska, kapseln har rätt datum, cylindern har rätt vikt och västen är packad utan bubblor är du redo för nästa sjötur.
-
Båtar
Se allt inom båtar
-
Färdmål
Se allt inom färdmål
-
Skippo upptäckerDel 4 av 4: Käringön – folkets favorit!
Fängslande historia, förnämlig restaurang, väl skyddad gästhamn och idyllisk bebyggelse. Det är en del av allt som gör Käringön till folkets favorit….
-
Skippo upptäckerDel 3 av 4: Hållö – med egen båt till en av Västkustens pärlor
Om det är Hållös historia, den idylliska naturhamnen, de släta klipporna eller de mystiska krumelurerna på berghällarna som lockar mest är oklart….
-
Skippo upptäckerDel 2 av 4: Måseskär – längst därute!
Stolt och stark står Måseskärs fyr och vakar över Käringön i nordost och Kattegatt i söder. Men mest vakar den över ett…
-
Del 1 av 4: Ostronjägarens heta tips!
Vi går ut hårt i vår upptäcktsresa, tar rygg på ostrondykaren Adrian Van De Plasse och får en lektion. Delikatesserna är aldrig…
-
Kunskap
Se allt inom kunskap
-
Skippo kunskapFörvandlingen av Claes Boston Whaler: Var båten ett fynd eller ett fiasko?
Del 17. Renoveringen av Claes Boston Whaler från 80-talet i serien Fynd eller fiasko har krävt blod, svett och nästan skilsmässa. Men…
-
Klassisk motorbåt får ny utombordare: Det här ska man tänka på
Del 16. Att ge en gammal båt nytt liv med en modern utombordare är ett av de mest effektiva sätten att höja…
-
Skippo kunskapNytt liv till båten: Så väljer du rätt kapell och dynor
Del 15. Ska du sy nytt kapell eller uppgradera båtdynorna? I den här videon får du konkreta tips om materialval, hållbarhet och…
-
Skippo kunskapSå styr du båtens elsystem via din plotter
Del 14. Det fanns en tid då massor av knappar på en instrumentpanel ansågs vara coolt. Det var då. Nu är nu…
-
Skippo kunskapUppgradera elsystemet i båten – säkert, smart och snyggt
Del 13. Vad göra när kabeldragningarna på båten börjar se ut som en tallrik spagetti? Se videon och få du koll på…
-
Skippo kunskapLitiumbatteri – du får vad du betalar för
Del 12. En sliten klyscha men när det gäller litiumbatterier tål den verkligen att upprepas. Du får vad du betalar för. Häng…
-
Skippo kunskapInstallera landström – undvik livsfarliga felet som många gör
Del 11. När landström, och laddare också för den delen, ska installeras gäller det att inte låta snålheten bedra visheten. En felaktig…
-
Skippo kunskapInstallera plotter – enkel match när man känner till fallgroparna
Del 10. Avsäkra rätt. Redan där avslöjas en grej som kanske inte alla har tänkt på. Så här går det till när…
-
Skippo kunskapInstallera ekolod – det hänger på givarens placering
Del 9. En enkel operation kan tyckas men det finns en del att tänka på för att resultatet ska bli bra. Här…
-
Skippo kunskapSå bygger man en ny styrkonsol
Del 8. Bygget av styrkonsolen i projekten Fynd eller fiasko med en Boston Whaler fortsätter. Den nya designen blir både snyggare, nättare…
