Veteranbåtsidyll i fara – nya tunnelbanelinjen hotar Pålsundet

En av Stockholms mest anrika marina miljöer kämpar för sin existens då den nya tunnelbanelinjen hotar splittra gräddan av Sveriges flytande kulturarv.

Pålsundet
Heleneborgs båtklubb med alla dess klassiska veteranbåtar är under hot av den nya tunnelbanelinjen.

Förändringens kyliga vindar över sundet där Långholmens flytande museum av träbåtar utgör en av Stockholms mest levande kulturmiljöer. Region Stockholm vill placera en teknikbyggnad för den nya gula tunnelbanelinjen – mitt på veteranbåtarnas vinterhem.

– Risken är att kulturarvet splittras, säger Lars Johansson, medlem i Heleneborgs båtklubb, till Skärgården.

Ska bli elcentral

Det handlar om en 160 kvadratmeter stor likriktarstation som ska förse tunnelbanan med el. Platsen? Den stora grusplanen på Långholmen, där Heleneborgs båtklubb sedan decennier vinterförvarar sina cirka 200 träbåtar – många av dem sällsynta rariteter i mahogny, ek och furu.

– Det är anmärkningsvärt att, samtidigt som man framhåller hur viktiga båtarna är för kulturmiljön, inte förstå att det också krävs en vinterverksamhet, säger Lars Johansson.

Att förlora vinterplatserna vore inte bara en logistisk fråga. Det handlar om kunskapsöverföring, hantverk och en levande varvskultur – något som inte kan flyttas till valfri industrihall.

Inget gehör

Tunnelbaneprojektet, som nu befinner sig i granskningssamråd har enligt båtklubben visat svalt intresse för alternativa förslag. Klubben har pekat ut andra platser, bland annat på Södermalmssidan där det redan finns bebyggelse, men ännu utan gehör.

– Där skulle byggnaden kunna passa betydligt bättre in, diskret i bergskanten. Vi har till och med stöd från byggnadsantikvarier, säger Johansson till Skärgården.

Konflikten handlar inte om ett nej till tunnelbana – båtklubben är tydlig med att man inte är emot utveckling. Men man efterlyser större respekt för platsens historiska betydelse.

– Stockholm har inte förstått sin historia som sjöfartsstad, säger Johansson.

Ett minne från förra striden

Det är inte första gången Heleneborgs båtklubb tvingas slåss för sin existens. När den nya gång- och cykelvägen byggdes föreslogs en rak betongkaj som skulle fälla pilträden och ersätta träpålarna med moderna y-bommar. Då samlade man in 30 000 namnunderskrifter – och lyckades påverka planerna.

Nu har en ny namninsamling startats där över 4 500 personer redan har skrivit på.