Skippo testar

Uttern S65 – bredast, bulligast och bäst hittills!

Bred, bullig och bra för sin storlek. Men det här bara början då den dessutom är ”den första Uttern-båten som faktiskt är snygg”, enligt Skippos reportrar. Se testen av nya Uttern S65!

Med en bred bakdel, oväntat smarta lösningar och en charmig liten ruff kliver nya Uttern S65 fram som ett starkt kort för sin storlek. En lovande dagtur-glidare med möjlighet till övernattning om man ska sammanfatta det kort.

Kanske ligger det i proportionerna. Eller vad sägs om en längd på måttliga 6,30 i kombination med en bredd på hela 2,46 meter? Klart är att detta bäddar för förvånande mycket plats ombord. Men också för ett särdeles bärigt och lättplanande skrov med moll och ingenting av planingströskel.

”Mer än bara ett stuvutrymme”

Till detta kommer en rad snitsiga lösningar och finesser där ruffen intar en särställning då den faktiskt duger till övernattning och inte bara som ett väl tilltaget stuvutrymme. En finess så god som någon är också att toalettstolen går på räls och kan puttas ur vägen när den inte behövs.

Bakom modellen står amerikanska Brunswick, som även äger Mercury. Och just amerikanernas fingertoppskänsla för umgängesytor märks tydligt – inte minst i fören, där en U-soffa utan trösklar ger enkel access runt konsolen.

Det är uppenbart att designteamet har tänkt till. Man går lätt runt hela konsolen, det är självlänsande däck och aktersoffan kan fällas ner för att skapa en maffig badplattform. Men det finns också små missar.

Inte bara rosor

– Stuvutrymmena på däck är i snålaste laget. Vill man ha med vattenleksaker eller större prylar får de åka ner i ruffen. Å andra sidan är ruffen rymlig för båtens storlek, även om finishen där inne lämnar lite att önska, konstaterar Claes Olivecrona.

Testbåten hade 200 hk, men redan med 150 hk går den bra. Vi toppade 40 knop, och planingströskeln var nära nog obefintlig.

– Den sticker som ett skott. Det känns som att den har en helt plan botten, säger Claes.

Måttlig bränsleförbrukning

Marsfart runt 22–25 knop ger rimlig bränsleförbrukning på runt en liter per sjömil. Styrkonsolen ger hyfsat skydd, även om man är något exponerad från sidan. Förarmiljön kunde dock fått bättre genomtänkt ergonomi för stående körning.

Uttern S65 med 200 hk och ”exklusivpaket” landar på runt 800 000 kr. Budgetversionen med 150 hk startar på 613 000 kr – fullt tillräcklig motorisering, enligt testlaget.

Eller som Claes uttrycker det:

– Prislappen kan tyckas vara horribel men jämfört med konkurrenterna är den inget att skämmas för.

”Social komfort och körglädje”

Allt sammantaget är Uttern S65 är en kompromiss mellan social komfort och körglädje. Den riktar sig till dig som vill kunna vara sju personer ombord, njuta av badlivet och ändå ha en plats att krypa in i om molnen hopar sig.

Reporter

Reporter och video