Skippo testar

Marell M15Q – brutalaste körupplevelsen hittills

Rubriken vill inte säga lite då Skippo som bekant testar båtar av alla sorter på löpande band. Man så har detta 15-meters plåtmonster också 4 x 450 hk som får den att kännas som en liten sportbåt. Se testen!

Följsam, lättmanövrerad och accelerationsnabb. Det är en beskrivning som stämmer in på var och vartannat flytetyg i dagens övermotoriserade båtvärld. Men då gäller det knappast 15 meter långa plåtmonster på 11 ton.

Se också:
Marell M15Q – första intrycken av monstret!

Vi har alltså att göra med något alldeles extra när det kommer till det som skapar ett första klassens råskinn. Motoriseringen på 1 800 hk bara är början. Till detta kommer en förarplats som inte bara är utformad enligt alla konstens ergonomiska regler utan prut. Den är också placerad i mitten på bästa racerbåt-manér.

Ska klara allt

Tillsammans skapar det ovan sagda en båt som å ena sidan påminner om en liten sportbåt när det gäller köregenskaperna. Samtidigt  inger den en känsla av att man kan korsa vilka hav som helst – i vilka förhållanden som helst.

Öronbedövande ljud

Kort sagt, Marell M15Q är en lyxbåt, militärbåt, polisbåt – allt på samma grund beroende på hur man vill ha den. Något som Hamnens utsände fick erfara då ljuddämpning inte fanns med på priolistan på testexemplaret. Med 4 x 450 hk på akterspegeln nås en toppfart på i runda slängar 60 knop beroende på trimning och förhållanden. När det gäller motoriseringen är alla möjliga alternativ tänkbara.

Många motoralternativ

Varför inte 2 x Volvo Penta D6 inombordare? Eller tre stycken av nyss nämnda dieselmotorer? Eller 4 x 600 hk utombordare?

Ytterligare en möjlighet är två Volvo Penta D4-320 DPI Aquamatic hybrid så som Hurtigruten Svalbard har beställt sitt exemplar.

Se testen!