Anytec A21 – en vågad sportbil för havet
Anytec A21 är vågad i fler än en bemärkelse. En nypa familjebåt, två nypor sport och en rejäl portion attityd ovanpå det. Så lär vi känna Anytec A21 under en hård test längs Höga kusten. Häng med!
Nej, Anytec A21 är inte självklar på något sätt utan tar en stund att lära känna. Tro heller icke att du har ett försprång bara för att du känner systerbåten Anytec 622, som vi testat vid två tillfällen.
Se test av Anytec 622 SP och test av Anytec 622 SPD.
Här har vi istället att göra med en modell som rivit av sig storstövlarna och tagit ett litet kliv in i finrummet. Ta bara designen som påminner om något som flyger, snarare än flyter.
Anytec ändrar layouten
Samma sak med layouten. Minimera bara utrymmet framför vindrutan och du får en sittbrunn som slår det mesta. En sittbrunn som är stor nog för enstaka övernattningar, om man bara fäller upp kapellet och arrangerar med solbädden. Häpp!
Designen av det aktre partiet, där man skippat en stor targabåge, framstår faktiskt som ett under av ergonomi jämfört med föregångaren. Iallafall för alla som har någon sorts ambition att idka vattensport.
Aluminiumbåt blir ögonbrynshöjare
Anytec A21 kom redan för ett par år sedan och fick alltså många att höja på ögonbrynen. Vissa tidiga anhängare av Anytec har fortfarande inte återhämtat sig från chocken och efter påtryckningar har de fått in både Anytec 622 och Anytec 750 på programmet igen. Och de säljer återigen som smör.
Familjär sportbåt
Designen och användningsområdet för Anytec A21 skiljer sig från andra aluminiumbåtar. Den siktar på att vara en familjär sportbåt snarare än en båt som kanske mest påminner om något man lastar cementblandare och virke i. För att ytterligare förstärka detta, och ännu mer tvätta bort grovis-stämpeln, har man gjort en del ändringar på 2021-modellerna som vi berättar mer om i testen.
Motorbåten som bjuder på bergochdalbane-känsla
Kort sagt – Anytec A21 lämnar ingen oberörd. Ej heller Hamnens testlag som får en bergochdalbane-liknande upplevelse när det gäller lösningar och finesser och en tvättbräde-lik upplevelse när det gäller köregenskaperna i kort, stökig och krabb sjö.
Med en 200-hästars Mercury där bak kommer man upp i en toppfart på över 48 friska knop och i fartregistret kring 30-40 knop får förbruknings-siffrorna godkänt men inte mer. Enligt tidigare siffror kan man åka snålare med föregångaren 622 SPD.
Däremot bjuder A21 på en särdeles sportig upplevelse. Inte minst accelerationen suger lite extra i maggropen.
Se testen av Anytec A21 ovan och läs tillverkarens egna ord om båten hos Anytec boats.
Äger du en Anytec A21?
Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!