Skippo testar

Sargo 28 Explorer – nu med dubbla utombordare

Utombordaren är på frammarsch och ett bra alternativ även på en hyttbåt av Sargo 28:ans kaliber – om man får tro den rådande trenden. Alls icke!, menar Skippos reporter. Se testen!

Trenden är tydlig. Det är utombordare som gäller på allt fler fritidsbåtar och absolut – det har sina fördelar. Tänk bara servicekostnaderna. Eller vikt/effekt förhållandet. Eller att man lätt kan hissa upp hela motorn när man smyger in mot en strand. Bara en sådan sak.

Men – och här kommer det – när det kommer till utombordare på en hyttbåt av Sargo 28:ans kaliber så är det något som skaver. Oklart vad – tills vi tar ett omtag och försöker se bortom skedbladstunna argument som ”vanans makt” och sådant trams.

Törstig och stöldbegärlig

En Sargo 28 Explorer med utombordare drar nära nog 50 procent mer bränsle än med inombordare. En inombordare är därtill näst intill omöjlig att stjäla vilket är ett argument så gott som något i tider då internationella stöldligor härjar som aldrig för.

Med detta sagt kommer utombordarversionen med en rejäl portion körglädje. Det är tryck i grejerna, för att uttrycka det banalt, med ett minimum av oväsen och vibrationer. Faktum är att känslan av att köra en sportig cruiser inte är långt borta.

Fortfarande drag av bruksbåt

I övrigt är mycket sig likt från Sargo 28 med inombordare så som vi känner den. Säkra gångbord (fria från nivåskillnader, smarta räcken, och en väl beprövad layout. Fortfarande tydliga drag av en utpräglad bruksbåt med andra ord.

Samma sak gäller interiören. Bekväm körkomfort och lösningar i stort och smått som på bästa Sargo-manér andas kvalitet. Stort plus för U-soffan där man sitter minst lika bra med samma fina utsikt som från förar- och navigatörsplatsen.

Om sedan förruffen är att föredra framför ruffen i aktern är oklart. Kanske är det rentav tvärt om? Oavsett vad så håller båda hög klass när det gäller såväl komfort som allt annat som man hoppas på i ett boutrymme värt namnet.

Bästa salongssoffan!

Passagerarplatsen är nästan lika kunglig som förarens, med bra sikt och högt placerad sittning. Värmen är effektiv, och ventilationen briljerar med hela fyra öppningsbara takluckor – som på ett ögonblick förvandlar båten till en nästan öppen sommarbåt.

Hål i huvudet

Men åter till kärnfrågan. Bör Sargo 28 Explorer ha utom- eller inombordare? Den som är på jakt efter sportiga köregenskaper (i en bruksbåt!?) ska definitivt välja det förstnämnda. För övriga är det hål i huvudet.

Se testen!

Båttestare