Nordkapp Enduro 830: Bättre än en daycruiser?
Världens största solbädd på en 8-metersbåt – bara en sådan sak! Men är allt bara säljfloskler? Det ska Skippos testlag ta reda på när de ger sig i kast med nya Nordkapp Enduro 830 T-top.
Nordkapp har lanserat en ny modell i 830-serien: Enduro 830 T-Top. En båt som konstruktören Espen Thorup kallat för något av en transformer, med världens största solbädd på en åttametersbåt.
Skippos testlag bestående av Claes Olivecrona och Gustav Morin tog med den ut på norska fjordar för att se om båten lever upp till snacket.
Rejäl och trygg i grövre sjö
Det första man reagerar på är hur rejäl den känns. Förarplatsen sitter högt och ger bra koll över läget, även om fotstödet på passagerarsidan inte riktigt är på topp. Elektronisk styrning, autopilot och ett generöst utrustningspaket gör att båten känns modern och ordentligt påkostad redan från start.
– Det är grov motsjö och ändå märker man knappt av det. Vanligtvis brukar den här typen av båt banka och slå i vågorna, men här sitter vi stabilt och kan köra på i god fart. Det säger något om hur trygg den här båten är, även när förhållandena är tuffa, säger Gustav Morin.
Nära 50 knop med singelmontage
Testbåten är utrustad med en 400 hästars V10 från Mercury – det största singelalternativet. Och det räcker mer än väl. Visst, båten känns lite framtung, men den går ändå rakt och stabilt.
Skippos testlag pressade upp den i dryga 46 knop i rejäl sjö och kunde ändå sitta och småprata som om inget hänt. Det säger en hel del om tryggheten i skrovet. Ljudnivån är förvånansvärt låg och motorljudet mullrar snarare behagligt än störande.
Kapellösningen kunde varit bättre
Kapellet blir snabbt en snackis ombord. Det är lite meckigt att få upp och ner, men när det väl sitter där gör det underverk. Plötsligt förvandlas båten från öppen sportmaskin till något man kan njuta av även i ösregn eller kylig höstblåst.
Med värmaren på blir det nästan som en salong ombord. Lägg till den gigantiska solbädden som går att bygga om till sittgrupp, ett pentryalternativ och gott om stuvutrymmen – så får man en båt som funkar lika bra för en dagstur som för en hel helg på sjön.
Prestanda och komfort som kostar
Som den stod testad kostar Nordkapp Enduro 830 T-Top ungefär 2,6 miljoner norska kronor. Inget budgetval direkt, men man får en rejäl dos prestanda, flexibilitet och komfort för pengarna.