Uppgraderade Nord Star 26 Patrol har fått dubbla utombordare istället för inombordardiesel. Vi gläds över köregenskaperna och utrymmena men det finns ett generalfel.

Skippo testar

Nord Star 26 Patrol – med hjärtat på utsidan

Nord Star 26 Patrol är ingen nyhet i sig. Men den är ett bra exempel på en trend som sprider sig i båtvärlden. Dieselmotorer ersätts med piggare och rappare utombordare. På litet ont och mycket gott.

Finska Nord Star bygger trygga bruksbåtar för folk som egentligen inte behöver bruksbåtar. Men som vill kunna köra båt även när solen inte skiner som mest. I konceptet ingår stora fria gångytor runt en rejäl hytt. Lika självklart i konceptet har det tidigare varit med en trygg dieselmotor som ger en låg tyngdpunkt och en trygg gång.

Lång rad fördelar
Nu provar finska Nord Star ett nytt grepp. Eller vad sägs om dubbla utombordare? De drar lite mer bränsle. Men på köpet lär man också få en lång rad fördelar som lägre inköpspris, enklare service, och betydligt bättre vikt/effektförhållande?

Se videon ovan där vi testar den i rejäla svall och svängar och tycker till om det nya konceptet.

Nord Star 26 Patrol

Längd: 8,6 m
Bredd: 2,8 m
V-bottenvinkel: 18,3 grader
Vikt med 1 x 300 hk Mercury Verado: 3 000 kg
Max motorstyrka: 605 hk
Ståhöjd i hytt: 1,9 m
Tankvolym: 330 liter
Antal personer: 6
Pris med 2 x Yamaha 150 hk: 1,1 miljoner kr. kr
Mer info: www.nordstarsverige.se

Äger du en Nord Star 26 Patrol?

Dela med dig av din åsikt för att hjälpa andra!