Skippo testar

Nimbus T11 – stekig dagtursracer utan prut

T som i Tender? Eller kanske T-top? Oavsett vad så stämmer det för denna stekiga dagtursracer som också är en fullfjädrad bobåt. Se testen!

Det fanns en tid då dagtursbåtar var just båtar för snabba dagsturer. I takt med att båtar över lag kom att växa så smög man in allt större invändiga utrymmen. Först med plats för en V-koj . Snart nog fick man även plats med en Porta Potti. Och så ett litet pentry. Och så…

Nya Nimbus T11 är ett utmärkt exempel på hur långt man kommit idag på den inslagna vägen. En båt som hur öppen och luftig den än tycks vara samtidigt är en fullfjädrad semester och bobåt. Eller vad sägs om fyra riktiga kojer, ett bra kök, ett toalettutrymme med dusch för att nämna en del. Dock utan prut på de utvändiga ytorna där båten briljerar med föredömligt breda gångbord och sociala ytor. Till det kommer en badbrygga och två solbäddar som inte skäms för sig.

Stekigt men sobert

Stekigt? Ja det må vara – men inte på något sätt yvigt. Faktum är att Nimbus designteam sällan faller för frestelsen att sväva ut i onödigheter. Här finns bara beprövade lösningar och finesser. Grejer som man vet funkar även i längden.

Men allt har sitt pris. Vi åtekommer till det. Först ska vi bara konstatera att beställaren av ett exemplar ställs inför ett sjuhelsikes lyxproblem när det kommer till val av motor. Att kryssa för alternativet 2 x Volvo Penta D4 (2 x 320 hk) i beställningsordern kan först tyckas vara ett självklart val.

Inte minst med tanke på den fina badbrygga som ett par väl dolda och lika väl isolerade inombordare lämnar plats för. Men så gror en annan tanke. Vore det inte coolt att fläska på med 2 x Mercury V10 400 hk och susa iväg i ända upp till 50 knop?

Knivigt lyxproblem

Lämpligt nog redogör Skippos utsände båttestare ut såväl för- som nackdelar med båda alternativen och kastar dessutom in ett tredje. Varför inte bara nöja sig med 2 x Mercury 300 hk med tanke kostnaderna?

Innan man kastar sig på luren och beställer en Nimbus T11 så bör man också försäkra sig om att man är god för de närmare sex miljoner kronor som ett välutrustat exemplar (med 2 x Volvo Penta D4) kostar.

Sedan är det också värt att slänga ett eller ett par getögon på såväl Saxdor och Axopar som har jämförbara båtar i liknande storlek och utförande.