Skippo testar

Multi 23 – full fart för familjen med trimaran

Den går snabbt men är tryggare än man tror. Skippos testare Claes Olivecrona tar den trailerbara och blott 380 kg tunga minitrimaranen på en tripp han sent ska glömma.

Snabb och trygg – går det ens att säga i samma mening med trovärdigheten i behåll? Det är vad Skippos Claes Olivecrona söker svaret på när han kastar loss med Multi 23.

Enkelt beskriven är detta en snabbseglare som svävar i gränslandet mellan en Hobie Tiger och en bobar trimaran. Men också mellan att vara en trygg campingbåt och en racingmaskin för single-handed-racing.

Från skeptisk till förälskad – på bara några minuter

– Det är onödigt, lite läskigt… och så blir man ju blöt, säger Claes innan de kastar loss.

Han är öppen med att han varit tveksam till flerskrovsbåtar. Men när vinden fyller seglen och Multi 23 svarar direkt, försvinner alla tvivel.

– Woho! Jävlar! 16 knop! Den drar iväg som en liten tvål!

Baserad på Orma 60

Receptet, i stora drag, lyder såsom följer: Man skalar ner en extrem kappseglingstrimaran (Orma 60) för att göra den hanterbar för en bredare målgrupp. Vidare placerar man masten längre bak än på originalet och placerar rodret på mittenskrovet, snarare än ett på vardera sidoskrov.

Häpp – så har man fått en trimaran som inte kapsejsar i första taget. Om mittenskrovet lyfter för mycket, så tappar både rodret och centerbordet greppet varpå mittenskrovet faller ner igen. Det låter kanske obehagligt och inte direkt eftersträvansvärt på en snabb båt. Men Multi 23 är tillräckligt snabb och det är inte helt fel att det finns lite säkerhetstänk att falla tillbaka på.

Lätt, snabb – och oväntat stabil

Multi 23 väger bara 380 kilo. Det gör den extremt lättdriven, men ändå trygg.

– Jag har försökt välta den, men det verkar ju vara svårt, säger Claes.

Pia förklarar varför:

– Trimaraner slår oftast bara på mittenskrovet, till skillnad från katamaraner där två skrov jobbar mot varandra. Det gör att Multi 23 blir snällare att segla, även när det blåser.

Snabb och trygg

Det ska visa Multi 23 faktiskt har det man kan önska sig av trygghet och prestanda i kombination där snabba accelerationer, även i måttlig vindar, låter sig göras utan att det för den skull känns det minsta oroligt.

Ett nytt slags båtliv

Med detta öppnar Multi 23 också dörren för ett nytt slags båtliv där stora delar av skärgården betas av på en förmiddag och där övernattning i ett tält på trampolinen är lika naturligt som att man bara drar upp och förvarar båten på en trailer efter avslutad segling.

Som ett beroende – flerskrovssegling ger mersmak

Flerskrovsseglare är ett särskilt släkte. Många blir fast efter bara en tur.

– Många säger att det är som knark. Har man seglat en gång, kommer man aldrig tillbaka, skrattar Pia.

– När man vet att man kan få 5 knop i acceleration direkt, då är det svårt att nöja sig med att jaga 0,5 knop i en tung kölbåt, fyller Claes i.

Segling med trimaran – så funkar det

Seglingsfilosofin skiljer sig en hel del från traditionell kölbåt.

– Man seglar mer på fart än vinkel. Det lönar sig att gå lågt och fort istället för att pina upp mot vinden, säger Pia.

– På undanvind zig-zaggar man sig fram i byarna för att hålla uppe farten, förklarar hon.

Claes sammanfattar upplevelsen:

– Det är buskul! Varför har jag inte gjort det här tidigare? Det är så här man ska leva.

Testen av trimaranen Multi 23 i korthet

I denna test får vi följa med Skippos Claes Olivecrona ut på en hel dags testsegling ihop med flerskrovs-gurun Pia L’Obry som har vigt hela sitt vuxna liv åt att segla, sälja och förmedla flerskrovsbåtar. Om han sedan faller pladask för konceptet i stort och för Multi 23 specifikt – återstår att se.

Se videon och häng med på en test som handlar mer om fart och adrenalin än om hög boendekomfort i ombonade ruffar.

Reporter i videon