Skippo testar

Maxi 95: Mest semesterbåt för pengarna – alla kategorier

Maxi 95 är den solklara vinnaren när det kommer till värde för pengarna. För under 100 000 får man en fullfjädrad semesterseglare för hela familjen. Sammantaget imponerar den trots sina 50 år på nacken än idag!

En ful ankunge? Förvisso, men även undertecknad som otaliga gånger beklagat sig över designen (eller snarare bristen därav) hos 70-talets segelbåtar från Maxi måste erkänna båtens briljans. För det är i Maxi 95:an som Sveriges kanske främsta konstruktör Pelle Petterson verkligen fann guld.

Idén är smått genial och än idag byggs båtar på precis samma manér.

Innan Pelles smått revolutionerande båtserie lades vikten vid vackra linjer, kryssvinklar och sådant som traditionellt förknippas med segling. Men här stack man ut näsan och byggde båtar för den som älskar att vara på sjön men inte nödvändigtvis bryr sig särskilt mycket om alla tidigare värden.

Inte undra på att succén var total. Med i runda slängar 1 600 byggda är Maxi 95 än idag den båt som, utan någon direkt konkurrens, ger mest valuta för pengarna när det kommer till semestersegelbåt.

God design står sig över tid

Maxi 95 var Pelle Petterssons första stora familjesegelbåt. Mycket av det man ser i denna succésaga till modell kommer dessutom igen i båtar som producerats 40 eller till och med 50 år senare. Så när Per Olof Johansson för två somrar sedan bestämde sig att överge motorbåtslivet och satsa på segelbåt var valet solklart.

– Vi tittade på Bavaria och Hanse, samt båtar från Najad och Arcona. Men ganska snabbt kunde vi konstatera att man får minst lika mycket båt för pengarna i en bättre begagnad Maxi, säger Per Olof ”Pojje” Johansson.

Till slut föll valet på ett välutrustat exemplar med alla bekvämligheter en kan tänka sig behöva: Varmvattendunsch i sittbrunnen, supstuga, badbrygga, och bogpropeller. Men det kanske mest tilltalande med Maxi 95:an är ändå inbyggt.

En rymlig sittbrunn där stor- och focktrim är bakdraget till rorsman, ett mer eller mindre flushat fördäck; ståhöjd i ruffen, plats för sex pers runt middagsbordet i salongen, lika många i sittbrunnen; och sist men inte minst – en helt separat akterkabin.

Inte båten för snabbsegling

Men den som är på jakt efter en snabbseglare av rang får kanske leta vidare. Eller Som Pojje själv uttrycker det:

– 300 kilo hit eller dit är ingenting vi märker eller bryr oss särskilt mycket om. Det är inte så att vi är ute och jagar hundradelar av en knop.

Och visst, det ligger något i det han säger. För nog krävs det lite vind för att Maxi 95 ska komma till sin rätt. Det är ändå i standardutförande 5 000 kilo som ska knuffas fram. Det ska då också sägas att de Maxi 95:or som väger in på eller i närheten av dessa fem ton lär vara lätträknade.

Men när det väl blåser vittnar både Skippos testare Gustav Morin och ägaren själv om en trygg och stabil båt. För att inte tala om kursstabiliteten, ytterligare något som gör att båten är en som utan några större bekymmer seglas med en mindre besättning.

På semesterseglingarna är det ofta den stora genuan på rulle som får göra jobbet medan storen ligger prydligt hopvikt på bommen.

Omdömen

Har du ägt, kört eller seglat denna modell?   

”Man får vad man betalar för”

Är en sanning med modifikation när det kommer till Maxi 95:an. På begagnatmarknaden är det stor variation på priserna. Ett välutrustat exemplar med nyare motor, bogpropeller, värmare, sittbrunnskapell och allt annat man kan tänkas vilja ha i en semesterseglare av rang går loss för i runda slängar 350 000 kronor.

För den händige som inte räds att lägga ner timmarna kan få en sjöduglig båt med enorm potential för under 100 000 kronor.

– Billigare semestersegelbåt än såhär tror jag inte det går att hitta, säger Skippos testare Gustav Morin.

Båttestare