Linjett 36: Tradition i lyxförpackning
Nya Linjett 36 har hittat en nisch som ska ta varvet ut i Europa. En båt sann sina traditioner och som samtidigt vågar ta ut svängarna.
De invigda brukar tala om ”Linjettfamiljen”. En grupp seglare som utifrån kan verka närmast sektliknande i sin dyrkan till familjen Gustavsson och Rosättra Båtvarvs båtbyggartradition. Men efter två dagar och en natt ombord på dessa snidade skärgårdsseglare i Roslagen finns inga fog för förvåning.
I 50 års tid har man byggt båtar under namnet Linjett. Formspråket har utan några större utsvävningar varit detsamma sedan starten 1974 och en stor anledning till kultstatusen bland segelbåtägare. Man har byggt välseglande skärgårdsbåtar med ett modest djupgående, spetsiga stävar och naggande god känsla för detaljer.
Men när de nu lanserar sin tionde modell – Linjett 36 – är kursen en ny sådan.
– Det är ingen hemlighet att Linjett med sin nya 36-fotare vill etablera sig på den internationella marknaden, säger Gustav Morin.
Men istället för att bygga större som så många andra håller man sig till en mer lätthanterlig formfaktor. Den nya modellens mål är att bjuda den lyx, komfort och finish som finns i en 45-, eller 50-fotare men i en mindre förpackning.
En minst sagt spännande och därtill vågad nisch när de stora varven överger mindre båtar till förmån för större som det idag är enklare att få ekonomi i.
En flört med det moderna
Belackare kan hävda att benägenheten till innovation hos Linjett inte framstår som sprudlande. Åtminstone inte vad gäller skrovform. Men i och med denna strävan att nå ut till Europa har man tagit ett steg mot det mer moderna. Stäven är rakare, båtens maxbredd bärs betydligt mycket längre akterut och som första båt från Rosättravarvet är Linjett 36 utrustad med ett fast peke som standard.
Samtidigt kunde de som hävdar att Linjett är rädda för innovation inte ha mer fel när det kommer till känsla för detaljer och smarta funktioner – något man burit över till den nya 36-fotaren. För att nämna några punkter: Ankarspel på utskjutbar arm integrerat i aktern, torkskåp tillgängligt från sittbrunn och toalett och samtliga linor bakdragna till rorsman.
Seglar som en Linjett – nästan
Genom åren har båtbyggarna från Rosättra tagit stor stolthet i seglingsegenskaperna hos sina båtar. Med framgångar i kappseglingar på såväl skyddade som mer öppna vatten har de all rätt i detta. Den som seglat Linjett kommer även i 36:an känna igen sig i den slutstyva konstruktionen som tar bra höjd på kryssen och har ett fast grepp i rodret (åtminstone under de förhållanden som Skippos testlag fick möjlighet att segla båten under).
Andra har också läst:
Samtidigt märker man av att båten orienterar sig mer mot bekväm cruising än kappsegling jämfört med vissa av de äldre modellerna. En utveckling som förvisso inte är ny men som av någon anledning känns mer påfallande ombord på 36:an.
Som crusingbåt gör den sig emellertid helt utmärkt med enkel manövrering, rullsystem på både gennaker och fock; en stor sittbrunn där en eller två i besättningen kan fokusera på segling medan de andra lutar sig mot ett skott helt befriat från tampar. Båten går att få med rullbart storsegel detta avfärdar emellertid testlaget som överflödigt. Med stackpack och genomgående lattor kan segelhanteringen närmast beskrivas som en barnlek.
Det elektroniskt ”furlande” undanvindsseglet må vara en vattendelare men om det möjliggör den typen av segling lyder betyget: ”What’s not to like?”.
En annan vattendelare är batteriet med avlastare som dragits bak till rorsman. En fenomenal lösning för cruising där eldrivna vinschar plötsligt kommer till sin rätt då de kan användas till både fall och skot. Å andra sidan en design som gör det svårt att kappsegla båten med en större besättning.
Men som alltid – båtar innebär kompromisser.
Som att kliva ner i en finsnickrad möbel
Var kompromisser och genvägar däremot inte tas är nere i båtens ruff. Här syns det tydligt att Rosättra Båtvarv byggt hantverksmässiga flytetyg sedan 1886. Ingenting lämnas åt slumpen, snickerierna håller absolut världsklass där lådor satts ihop med sinkning och båtarna anpassas efter beställarens önskemål och behov.
Men vissa principer håller man fast vid.
Till skillnad från massproducerande varv såsom Beneteau, Jeanneau och Bavaria erbjuds en fast layout med två kabiner och en toalett. Vill man ha fler får man snällt gå upp i storlek. Helt rätt beslut om man frågar undertecknad som menar att man inte bara skulle göra båten trängre med en tredje hytt utan också fortsätter att hålla Linjett 39 relevant.
Sammanfattning – rätt väg för Linjett?
2023 hyllades Linjett 39 av den internationella båtpressen och belönades med European Yacht of the Year. Nu ska succésagan fortsätta upp och vi är rungande överens att den nya 36-fotaren har alla förutsättningar för att göra detta. Eller som Gustav Morin säger:
– Linjett håller vad de lovar.
Men den är nog inte där utmaningen ligger för Linjett.
Ser man sig omkring på Rosättra Båtvarv vinterförvaras över 200 Linjetter på samma plats som de byggdes. En stor del i att köpa en Linjett är just det – ett inträde i den tidigare nämnda Linjettfamiljen. Men för att locka internationella köpare till ta sig på slingrande skogsvägar ner till varvet och lägga en saftig handpenning krävs det arbete.
För det är inte en billig historia man sjösätter – men det har du som läst och sett testet säkert redan räknat ut. Med ett baspris på 4 miljoner kronor innan moms och så gott som oändliga möjligheter till att anpassa är Rosättras senaste tillskott en dyrgrip av rang.
Men lyckas man ändå locka hit köparna finner inte vi några skäl till varför de med tillräckligt stor plånbok inte skulle falla pladask.
















