Skippo testar

Compis 28: ”Fasansfullt mycket båt för pengarna”

Rubriken sammanfattar i stort sett denna test där 70-talsklassikern Compis 28 framstår som en kompis för livet om formuleringen ursäktas.

Vad säger man om en båt som ritades för 55 år sedan och som fortfarande håller måttet? Med besked dessutom. Det är förstås upp till var och en men i denna begagnat-test lyder sammanfattningen ”charmig, rymlig och framför allt – löjligt prisvärd”.

I testreportaget möter vi ägaren Oskar som förklarar varför det blev just en Compis 28.

”Rolig, rymlig och kryddad”

– Valet stod mellan tidstypiska 28-fotare – Vega, Maxi 77, Comfort 30 och denna Compis 28. Vegan gillade jag inte utseendet på. Maxin kändes tråkig. Kompisen var roligare, rymligare, lite mer kryddad.

Idag är detta en sedan länge närd bekantskap – 13 år för att vara exakt – och efter alla seglatser, främst på Mälaren med fru och barn, så beskriver han sin båt som “en jävla stridsvagn”.

Det är lätt att förstå varför. Trots att modellen ritades redan runt 1970, av Bernt Andersson och byggdes av Bröderna Börjessons Varv i Bjästa, känns den fortfarande förbluffande modern i sin planlösning. Sittbrunnen är enorm – Oskar hävdar att han haft upp till 14 pers ombord under midsommarfirande – och invändigt möts man av ljus mahogny, snickarglädje och väl utnyttjade ytor.

Skiftande kvalitet

Att båten tillverkades både som varvsbygge och halvfabrikat innebär dock att kvaliteten varierar; vissa exemplar är rena möbelkonstverk, andra framstår mer som renoveringsobjekt.

Under däck döljer sig flera smarta lösningar. Pentryt har fått extra rymd genom att nedgångsluckan är förskjuten åt styrbord, vilket ger plats för både vask och kyl. Kojerna är breda nog för vuxna, barnen sover i förpiken och Wallas-värmaren håller kylan stången under höstkvällarna.

Byggd med kärlek

– Man märker att den är byggd av folk som faktiskt använde sina båtar, konstaterar Skippos Gustav Morin.

Motorinstallationen däremot får blandade betyg. Oskars båt har en Farrymann-diesel med hydraulisk backslag – en lösning som snarare hör hemma i skogsmaskiner än i fritidsbåtar. Den fungerar, men verkningsgraden är låg och reservdelar i princip omöjliga att hitta. Alternativet, en Yanmar under sittbrunnen, anses tryggare och bekvämare men det finns också exempel på ägare som har ersatt hela paketet med en utombordare.

Seglingsmässigt är Compis 28 ingen racer, men långt ifrån trög. Den trivs bäst på halvvind eller slör, går stadigt och tryggt och klarar frisk vind utan att protestera. För den som vill väcka liv i undanvinden rekommenderas ett peke med code-segel eller gennaker på rulle.

Men kanske är det inte farten som gör Compisen så omtyckt. Mest av allt är detta en båt för umgänge och komfortabel familjesegling.

Ofattbart billig

Priset då? Håll i dig nu. På begagnatmarknaden finns Compis 28 i dag ofta för mellan 15 000 och 60 000 kronor – ibland ännu billigare. För den som inte räds lite underhåll får man en trygg, familjevänlig segelbåt med enorm sittbrunn, robust konstruktion och massor av charm.

Eller som Gustav Morin summerar det:

– Man får så fasansfullt mycket båt för pengarna. Det här är kanske det mest exceptionella fallet jag sett, avslutar han.

Reporter