Bayliner C21: Klassisk daycruiser med nytända ambitioner
Bayliner C21 där C står för Caddycruiser. Frågan är vad det egentligen betyder, vad som skiljer det från en daycruiser och om det är till glädje för oss på våra breddgrader? Se testen!
Nej, vi tänker inte blunda för Bayliners minst sagt skamfilade rykte från förr. Ej heller för att dettas båtmärke betraktades som ett flytande skämt på 80-talet – åtminstone på vår sida av Atlanten. Men vi kan konstatera följande utan omsvep – bättring har skett och det med besked.
Frågan är dock – bjuder nya Bayliner C21 på ny charm eller bara återanvända trick från förr? Och för den delen – har begreppet caddycruiser något att tillföra utöver daycruiser såsom vi känner den?
Tillbakalutad komfort
Klart är att dagens testobjekt har allt som skapar en första klassens komfortabel solskenscruiser med allt vad det innebär av rymliga och sociala ytor samt sittplatser som kan förvandlas till solbäddar. Solbäddar och dricka-hållare i parti och minut vart man än vänder sig ombord. Nödvändigt? Alls icke – men det går helt i linje med det komfortabla upplägget i övrigt – såväl i stort som smått.
Bayliner C21 skäms inte för sig med sin yviga framtoning på bredast möjliga amerikanska. Frågan är – borde den det?
Simpel funktion
På samma tema bombar man på med kylboxar, breda passager, tjock stoppning och så förstås – en aldrig så komfortabel beläggning på durkar – och se – i slutet av dagen framstår denna båt som en mycket svårslagen båt just när det gäller simpel funktion och komfort i kombination. Dock med ett prispressat utförande.
Förpiken är inte för långväga semesterfirare över 1,80. Men det finns fönster och en smart (om än trång) toalettlösning på räls. Lite pyssel, men funktionellt i nödfall. Huruvida man behöver toalett i en 6,5-metersbåt är en evig diskussion – här finns den, punkt slut.
+40 knop
På akterspegeln sitter det en Mercury 225 hk som med viss möda knuffar upp ekipaget i 40 knop. 150 hk, som är insteget, blir däremot något snålt för den som vill känna vinddraget på riktigt. Körkänslan är stabil med en inbyggd pondus på gott och ont då det märks i elaka svall såväl som när det gäller bränsleförbrukningen.
Finesser och missar
Det finns några genomtänkta detaljer. Induktionsladdare för mobilen (även om vinkeln gör skärmen svårläst), många dryckeshållare i generös XL-storlek, och smart stuvutrymme som fungerar som coolerbox. Avsaknaden av ett rejält stuvfack under durken är dock en miss. Speciellt som Bayliner C21 ska vara en båt för vattensport.
Allt sammantaget klarar Bayliner C21 konststycket att vara prispressad utan att det märks för mycket. Eller att maximera umgängesytor, förenkla livet ombord och samtidigt hålla priset i schack om man så vill. Kvalitetskänslan har höjts rejält mot tidigare generationer.
Trivs bäst i juli
Sist men inte minst är detta en båt för den som prioriterar sol och bad framför utforskande båtliv under sena höstar och tidiga vårar.
Se testen!