Skippo testar

Axopar 29 XC: Hyttbåten som vill kunna allt

Finland, ösregn och en hyttbåt som verkligen trivs. Axopar 29 Cross Cabin har allt som skapar en riktig ovädersbåt – även om den kräver en portion tålamod. Se testen!

Solsken i all ära men det är när himlen öppnar sig som denna hyttbåt verkligen utmärker sig. Axopar har byggt sitt rykte på snygg design och smarta lösningar, och 29:an är inget undantag. Hytten är luftig och ljus. Sobert, nästan bil-liknande med en touch av lounge-känsla.

Variant med akterruff

Testexemplaret har akterruff, vilket ger en extra sovplats för två. Det är faktiskt förvånansvärt rymligt – även om ingången kräver viss smidighet. Förpiken erbjuder ytterligare övernattningsmöjlighet med knappt full komfort för en långväxt nordbo.

Finesserna är många. Solbädd på fördäck, kylskåp och dusch i aktern, flexibla lösningar med möblemanget i hytten. Men allt går inte i dur. Bordet bak är bångstyrigt och kräver inövat handlag när det ska anpassas och dräneringen från taket landar rakt på sittdynor – för att nämna ett par tillkortakommanden som bör åtgärdas ögonaböj. Axopar må vara kända för smart design, men här finns utrymme alltså för finslipning.

Snabbt upp i planing

Med en Mercury V10 på 400 hästkrafter kliver båten snabbt upp i planing. Marschfarten hamnar runt 35 knop, toppfarten i testet landade på 43 knop trots stökig sjö. Bränsleförbrukningen får godkänt med plus i kanten – mellan 1,7 och 2 liter per sjömil i 25–35 knop. Det nya stabiliserinssystemet från amerikanska Seakeeper avdramatiserar tillvaron ombord märkbart mycket. En finess som annars framförallt syns på betydligt mycket större båtar.

Billig i grunden

Sin vana trogen lockar Axopar med ett lågt grundpris. Båten i sitt enklaste utförande utan motor kostar i runda slängar 700 000 kronor innan moms. Men lägger man till motor, hyttlösningar och designpaket springer det snabbt iväg. Testexemplaret ligger på cirka 2,1 miljoner kronor.

Har sina egenheter

Axopar 29 XC Cabin är på många sätt en uppdaterad och förfinad version av succén Axopar 28. Den levererar körglädje, design och en flexibel hyttlösning som gör den lika användbar i ösregn som i gassande sol. Det gäller bara att stå ut med en lång rad små egenheter i detaljarbetet.

Reporter