Axopar 29 CCX: Stekig fiskebåt med extra allt
Förfinat, förbättrat och fortfarande finskt. Men det är stora skor att fylla när Axopar lanserar uppföljaren till sin ikoniska 28-fotare – här i en version byggd för djuphavsfike. Ännu en succé eller ett regelrätt bottennapp?
Axopar har gjort succé med sitt modulära tänk: ett och samma skrov kan byggas om för olika användningsområden. Med Axopar 29 CCX riktar sig varvet mot sportfiskaren och den amerikanska marknaden men frågan är om konceptet håller även i Skandinavien.
Skippos Claes Olivecrona gav sig ut i Nagus skärgård för att ta reda på det.
Första intrycket
Båtens hytt för genast tankarna till djuphavsfiske, men här blir vår reporter samtidigt lite förvirrad. De madrasserade dynorna, U-soffan och solbäddarna är knappast gjorda för blodiga svärdfiskar – snarare för sol och sociala stunder. Under styrkonsolen gömmer sig en liten hytt som kan användas för vila, toalett eller som praktiskt stuvutrymme.
Trångt, men funktionellt.
– Hytten ger intrycket av en riktig djuphavsfiskebåt. Men när man drar upp stora fiskar blir det blod överallt – och här är det madrasser och soffor. Det känns mer stekigt än fiske.
Detaljerna är många: stora mugghållare (tyvärr odränerade), smarta stuvfack, kyl, handfat och möjlighet att byta ut U-soffan mot renodlad fiskeutrustning. Flexibiliteten är tydlig – det här är lika mycket dagtursbåt som fiskemaskin.
På vattnet
Med dubbla 250-hästars Mercury V8:or på akterspegeln är det full fart från första gaspådraget. Planingströskeln är näst intill obefintlig och båten skjuter iväg som en raket. Topphastigheten landar på dryga 52 knop, och Olivecrona beskriver känslan som både rå och trygg.
– Motorerna på den här båten är ju som en hästspark. Först fick jag en känsla av att hela konceptet var meningslöst, men efter att ha kört den här i 52 knop – då förstår man – jag gillar det, säger Claes och fortsätter:
– Det är nästan så att jag skulle börja fiska igen.
Prisbild
Grundpriset startar på cirka 62 000 euro för skrovet. Den testade versionen, med dubbla V8:or och full utrustning, hamnar dock på drygt 2 miljoner kronor i Sverige.