Skippo testar

Askeladden C6: 18 år men fortfarande smartast i hamnen!

Året var 2007 när finessrika Askeladden C6 lanserades med buller och bång. Frågan är bara hur denna fräcka daycruiser möter den moderna båtmänniskans krav på sport och komfort? Se begagnat-testen!

Nog fanken tyckte man att den var fräck med sitt uppfällbara cafébord och dito pentry. Och nog tyckte vi att tillverkaren i Os utanför Bergen i Norge verkligen hade lagt manken till när det gällde inredningslayouten när det begav sig.

Men det var då och med dagens mått mätt är vi inte lika entusiastiska. Men därmed inte sagt att Askeladden C6 inte har något att komma med. Tvärt om. Åren har bara satt sina spår och när det kommer till det solblekta kapellet samt den daterade instrumentbrädan får man antingen leva med det eller göra något åt det.

Då – höjden av design och innovation

– Det här var höjden av design och innovation när den kom, minns Gustav Morin, som testade Askeladden C6 redan som båt-tv-reporter 2007.

Claes Olivecrona fyller i:

– Du kallade den här badstegen för en dödsfälla 2007, och det håller jag med om, säger Claes när de inspekterar den höga akterspegeln och den krångliga stegen.

”Fiffiga lösningar och sportiga egenskaper”

Vi har alltså att göra med en daycruiser som verkligen utmanade med modern design, fiffiga lösningar och sportiga egenskaper. Motorn är en 4,3-liters V6 från Volvo Penta med 220 hk och nej – i dagens ljus så är det inget att yvas över. Speciellt som man inte vet hur den egentligen mår på insidan.

Tung i gumpen

Här och nu levererar den dock som förväntat. Att Askeladden C6 är baktung med en markant planinströskel må vara. Väl uppe i planing går den med en trygg inbyggd pondus och med spjällen är på vid gavel stannar loggen på måttliga 27 knop.

Övernattning till nöds

Och boendet? Visst går det att övernatta med skaplig komfort och nog går det att koka potatis till sillen på det lilla uppfällbara pentryt men inte så mycket mer. Toalett får man vackert klara sig utan.

Allt sammantaget är Askeladden C6 är en liten daycruiser med stora ambitioner. Den har åldrats med blandade resultat, men erbjuder fortfarande mycket båt för pengarna. Just detta exemplar kostar 239 000 kr – men både Gustav och Claes menar att det går att pruta.

”Bra sport- och utflyktsbåt”

– Får du ner den till 210 000 och lägger 20 000 på ny plotter och hamn kapell, så har du en bra sport- och utflyktsbåt för lilla familjen”, avslutar Claes Olivecrona.

Reporter och video

Reporter